Planerade köp, informationsbehov och beteenden.
Det mesta hamnar i Googles sökfält.
Merparten av de femtio till sjuttio miljoner sökningar som dagligen görs i Sverige ställs som frågor.Frågor vi behöver svar på för att fatta informerade beslut. Därför spelar Google en stor roll för hur vi agerar och listan på de 100 största sajterna är även en lista på sajter svenskarna anser betydelsefulla.
Tillsammans med SEMRUSH har SEO-byrån Topdog i ren nyfikenhet tagit fram data som avslöjar de 100 mest besökta sajterna i Sverige. Resultatet är inte särskilt förvånande för Christian Rudolf, VD på Topdog.
I den absoluta toppen ligger sajter där användaren med säkerhet kan hitta trovärdig och färsk information. Det är därför föga förvånande att just Wikipedia hamnar högst upp på listan, säger Christian Rudolf.
Inte bara Wikipedia besöks flitigt för att finna information, utan även nyhetssidor som Aftonbladet och Expressen. Även den sociala videosajten Youtube ligger i listans absoluta topp.
Videosajten Youtube platsar även in i en annan kategori, nämligen den sociala. Högt upp i 100-listan finns såklart det sociala radarparet Facebook och Instagram.
Det är självklart inte någon nyhet att dessa sajter är stora, men det skulle kunna tyda på en gnutta lathet hos användaren som navigerar genom Google för att besöka dem, säger Christian.
Kommande månader väntar han sig några förändringar på topplistan och i svenskarnas sökbeteende. Amazon är ett exempel som säkerligen kommer närma sig tio-toppen, men som idag är ganska långt ner på listan:
För många e-handlare är Amazon definitivt elefanten i rummet. Jag förutspår att Amazon inom en snar framtid kommer ta en topp-tio-plats bland Sveriges största sajter. När detta händer? Tja, säkerligen inom 12 månader.