Ytterligare ett rekordår för Elgiganten
Hem DETALJHANDEL Ytterligare ett rekordår visas för Elgiganten

Ytterligare ett rekordår visas för Elgiganten

Publicerat av: Redaktionen

Återigen visar Elgiganten en väldigt fin utveckling när årsresultatet presenteras.

Verksamhetsåret 2021–2022 blev ännu ett nytt rekordår och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler.

Försäljningsintäkterna har ökat med 5% till 16,7 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 386 miljoner kronor, en ökning på 7,2% mot föregående år.

– Vi summerar ett år som vi trodde skulle utmana oss i att fortsätta öka ovanpå det extrema tillväxtåret 2020/2021. Det har dock under året varit tydligt att kundernas behov av elektronik och köksprodukter har fortsatt och att Elgiganten växer starkt i de flesta segment. Elgiganten stärker sin position i samtliga kanaler och förbättrar resultatet ytterligare, det är något som vi är både stolta och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Den stora ökningen som Elgiganten gjort inom sina kategorier kommer från deras satsningsområden företagsförsäljning, kök, tjänster och gaming. Elgiganten redovisar en ökning på företagsförsäljning med hela 17% under året. Satsningen inom kök med Elgigantens egna varumärke Epoq har en fortsatt stark utveckling och har växt med 37%. Det tredje satsningsområdet är tjänster både i de fysiska kanalerna och i hemmet som har ökat med 10% mot föregående år. Trots extrema ökningar förra året så växer gaming ytterligare med 15%.

Tydliga effekter av pandemin

I försäljningsutfallet syns fortsatt tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade ytterligare mot föregående verksamhetsår. Men också många andra områden utvecklar sig mycket starkt. Försäljningen av robotdammsugare fördubblades i antal mot året innan och det såldes hela 57.100 stycken. Att kunna laga både god mat och förenkla matlagningen har också varit viktigt när man spenderat mer tid i hemmet. Elgiganten lyckades sälja 45.000 airfryers vilket också motsvarar en dubblering från föregående år. Vi ser även ett fortsatt intresse av att förbättra och renovera hemma och Elgiganten har under året flyttat fram sina positioner inom kök där vi både har utökar erbjudandet och lanserat nya desiglinjer vilket resulterat i att Epoq kök ökat med 37,3%.

– Under pandemin kom vi att tvingas till att hitta nya lösningar för att klara av vår vardag och vårt arbete. Det vi tydligt kan se är att dessa beteenden och arbetssätt nu har blivit mera fasta rutiner. Hemmakontoret är här för att stanna och vi förväntas vara både flexibla och uppkopplade hela tiden. Samtidigt har många upptäckt hur nya typer av produkter såsom robotdammsugare, robotgräsklippare och slowcookers förenklar vardagen. Sett till omsättning har de senaste två årens utveckling fått den digitala utvecklingen att hoppa fram 2-3 år i tiden. Elektronik har aldrig varit så viktig som den är nu, säger Niclas Eriksson.

För att möta detta har Elgiganten utvecklat sitt sortiment och erbjuder idag mer än 150.000 olika produkter samtidigt som många nya produktsegment utvecklats vidare. Under året 2021/2022 har Elgiganten haft 140 miljoner besök, vilket betyder att kunderna har besökt Elgiganten flera gånger om året, både i butik och online. Under året har kundflödena kommit tillbaka till butiker och varuhus samtidigt som Elgigantens omnikanals-erbjudande blivit allt viktigare för att kunna möta kunden där kunden önskar. Kundresan börjar fortsatt i störst utsträckning online men det har skett en återgång till fysisk handel och fler avslut sker nu i varuhusen och butikerna då många kunder önskar den rådgivning och hjälp som de får där.

Snabba omställningar och flexibla leveranser

Elgiganten strävar efter att varje dag ge kunderna den bästa upplevelsen, oavsett hur de väljer att handla. Under det senaste året har Elgiganten implementerat nya system och verktyg vilket möjliggjort en bättre och mer dynamisk kundresa samt ett bredare utbud av tjänster och produkter. Det senaste året har Elgiganten gjort snabba omställningar för att möta nya behov. Fler människor än tidigare har valt att handla online vilket ledde till att Elgiganten år 2020/2021 ökade sin e-handel med hela 74%, när man nu summerar året har e-handeln fortsatt att öka med 3% mot föregående år.

För att möta den ökade efterfrågan har Elgiganten tagit fram fler flexibla leveransalternativ under året där man utökat med snabbare leveranstid. Det innebär att man idag kan få allt från 30 minuters leveranstid, leverans samma dag eller dagen efter på flertalet av Elgigantens varor. I tillägg erbjuder Elgiganten idag fossilfria leveranser på 15 orter.

Tjänsterna Boka och hämta och Live Video Shopping uppskattas och används av många kunder. Elgiganten tar dagligen emot flera hundra Live Video-samtal, något som möjliggör bra rådgivning på distans. Tjänsterna är ett led i att ge kunderna en sömlös och mer personlig kundupplevelse och stärker Elgigantens omnikanal-erbjudande. Detta har också bidragit till att öka kedjans intäkter. Här har kombinationen mellan Elgigantens fysiska närvaro och digitala erbjudande spelat en avgörande roll.

Ytterligare ett rekordår för Elgiganten

Niclas Eriksson, VD för Elgiganten

– Jag är otroligt nöjd över att fler kunder har hittat till oss och att vi är förstahandsvalet för många. Vi lägger mycket tid och kraft på hur vi på bästa sätt kan vara behjälpliga och tillgängliga för våra kunder. Framgången är tveklöst resultatet av våra 3700 medarbetares stora engagemang, vilja att hjälpa våra kunder och ett starkt samarbete. Under året har vi anställt ytterligare 150 nya medarbetare. Elgiganten ska vara den pålitliga rådgivaren som hjälper alla att ta del av den magiska världen av teknik och kundnöjdhet är en av nycklarna för framtida tillväxt, det gör mig väldigt stolt och tacksam över att vi ännu en gång lyckas överleverera på våra högt uppsatta mål, säger Niclas Eriksson.

Verksamhetsåret 2021–2022 i korthet:

– Verksamhetsåret sträcker sig från 1 maj 2021 till 30 april 2022

– Försäljningsintäkterna för året blev 16,7 miljarder kronor, en ökning med 5%

– Rörelseresultatet efter finansiella kostnader för året blev 386 miljoner kronor, en ökning med 7,2%

– E-handeln fortsätter att öka, +3% mot föregående år

– Elgigantens satsningsområden fortsätter att växa. Epoq kök ökade med 37,3%, Företagsförsäljning ökade med 17%, Gaming ökade med 15% och Tjänster ökade med 10%.

– Elgigantens kundklubb når till 3 miljoner medlemmar. En ökning med 300.000 medlemmar mot föregående år

Relaterade Artiklar