Ett kvitto som är digitalt kan med rätt funktioner bli ett nytt verktyg för att förstärka kunderbjudandet och tillföra mervärde till kunden.
Coop fortsätter sin digitala resa och väljer nu att ansluta sig till en öppen plattform för digital kvittohantering via kvittospecialisten Kwick. Målet är att till hösten lansera en ny tjänst som underlättar för kunden och erbjuder en ny typ av kundkommunikation.
Med digital kvittohantering kan man utveckla ett kunderbjudande utifrån vad kunden efterfrågar och behöver för att underlätta vardagen. Det nya avtalet stärker Coops ambitioner inom digital tjänsteutveckling då den öppna plattformen för kvittohantering som Kwick erbjuder stimulerar innovation.
Med kundens godkännande kan digitala kvitton erbjuda en bättre kundupplevelse före, under och efter köpet, både i fysisk butik och online. Utöver att förbättra erbjudandet till kund så innebär också en digital kvittohantering att färre antal fysiska kvitton behöver skrivas ut.
– Det kvitto kunden får idag behöver ta nästa steg i sin utveckling. Coop vill att kvittot ska bli mer levande, något kunden vill behålla eller dela och att det utvecklas till en tjänst som tillför värde. Vi börjar med arbetet nu och kommer från hösten och framåt att presentera nya funktioner inom området digital kvittohantering med fokus på kundupplevelsen, säger Carita Weiss, Chef betalningar, Coop.
Ett digitalt kvitto är mer än bara ett kvitto och med dagens möjligheter inom digital utveckling kan flera innovativa tjänster adderas till upplevelsen. Genom att kombinera kvittodata, medlemsinfo och AI-analys kan kunder som vill, välja mer personifierade tjänster som skapar nytta för dem. Processen och informationsvägarna vid produktåterkallelser kan också förbättras och bli mer träffsäkra genom digital kvittohantering.
– Coop är en av de ledande aktörerna inom svensk handel och vi är stolta över att de väljer oss som partner och pusselbit för att realisera sin digitala framtidsvision. Vi ser fram emot att skapa bästa möjliga digitala förutsättning inom vårt område för Coop så att de kan fördjupa relationen med sina kunder och stärka den övergripande affären, säger Jonas Olsson, Partner Manager, Kwick Receipts.
Kwicks digitala kvitton är godkända som räkenskapsinformation av Skatteverket och Bokföringsnämnden.