Idag meddelar CDON, Nordens ledande marknadsplats, att företaget förverkligar ambitionen att reducera eget lager till förmån för handlare.
CDON är en av få marknadsplatser i Europa vars affärsmodell är att inte konkurrera med handlare som driver försäljning via sin plattform.
Under 20 dagar i september sparkar CDON igång rensningen av sitt lager där målet är att ha ett så tomt eget lager som möjligt vid årsskiftet.
– Vi jobbar fortlöpande för att minska vår försäljning av egna produkter. Vi storsatsar på att hjälpa nordiska handlare att lyckas med sin digitala försäljning på vår marknadsplats utan att de ska konkurrera med vårt sortiment. Vi respekterar att handlarna har betydande kompetens och kan försäljning till sin kundmålgrupp inom sina respektive kategorier bäst. Det ser vi har skapat trygghet hos de 1300 handlare som säljer och växer via oss, och det är på den vägen vi vill fortsätta, säger David Olhed, CCO hos CDON.
CDON kommer endast bibehålla egna artiklar inom särskilda kategorier för att fylla eventuella luckor som finns i utbudet.
– Vi strävar efter att driva ett konkurrenskraftigt erbjudande utan vår handpåläggning. Vi står på handlarnas sida och delar även med oss av data och insikter till dem. Denna affärsmodell, dvs att stödja handlare fullt ut, har varit mycket gynnsam och vi har tillsammans skapat en marknadsplats som växer. Vi är fortsatt nöjda med att många av våra tidigare samarbeten med leverantörer, där vi köpt in, nu fortsätter fast på marknadsplatsen. Bara i Q2 växte vi med 102% jämfört med samma period förra året, fortsätter David Olhed.