Carlings lanserar världens första AR t-shirt

Förra året lanserade skandinaviska modekedjan Carlings världens första digitala klädkollektion, NEO-EX, som blev mycket omtalad.

The last statement’ T-shirt kommer med 20 digital budskap i samband med lansering

Nu är det åter igen dags för en modesatsning i samma anda i form av ”The Last Statement T-shirt”, världens första statement T-shirt med AR-teknik.

Mode alltid varit ett sätt att ta ställning och uttrycka sig. I en tid när klimatkrisen står högst upp på dagordningen, har den yngre generationen gång på gång visat världen att de inte är rädda att höja rösten. Med ”The Last Statement T-shirt” (framtagen i samarbete med den kreativa byrån VIRTUE) har Carlings tagit en klassisk symbol för ungdomsrevolt med sig in i den digitala eran för maximal social dragningskraft men med minimal miljöpåverkan.

– En statement t-shirt är ett sätt för de utan röst att få ut sitt budskap, och idag kan budskapet förstärkas tusen gånger om genom sociala medier. Samtidigt så gör sociala medier att en t-shirt med budskap blir mer av ett engångsköp som snabbt spelar ut sin roll. Därför har vi arbetat med hur vi kan förlänga livslängden för en t-shirt genom digital innovation, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

”The Last Statement T-shirt” har en grafisk logga som går att tracka med din smartphone. Med hjälp av Spark AR, tekniken bakom Instagrams filter och stickers, kan telefonen sedan digitalt placera nya designalternativ på t-shirten. Det går till och med att anpassa bilden till t-shirtens rörelser och fall. Kunden kan välja bland flera animerade budskap. Budskap som uppdateras kontinuerligt för att fånga upp nyheter och aktuella ämnen. T-shirten kan alltså göras om i nya utföranden och med nya budskap varje dag och kunderna kan därmed ta ställning på Instagram om och om igen utan att behöva köpa en ny t-shirt. Vid lanseringen kommer fyra digitala budskap att finnas tillgängliga, men ytterligare 16 versioner är redo och kommer släppas den närmsta månaden.

– ”The Last Statement T-shirt” är bara första exemplet på hur digital förstärkning och förändring formar framtidens modeindustri. Att skräddarsy och personifiera är två av de största trenderna idag. Vi är nyfikna på att se vad som händer när vi genom den nya teknologin kan bjuda in våra kunder att bli en del av designprocessen samt hur plaggen kan leva vidare digitalt efter köpet, säger Ronny Mikalsen, VD på Carlings.

”The Last Statement T-shirt” landar på de virtuella hyllorna i Carlings webshop den 6:e december kl. 08.00 och kommer kosta 399 SEK.  T-shirten går dessutom att beställa var du än befinner dig i världen, vilket vanligtvis inte går med Carlings produkter. För varje såld t-shirt donerar Carlings 100
SEK till organisationen Wateraid en internationell organisation som arbetar för att öka tillgång på rent vatten, sanitet och hygien i världens fattigaste samhällen.