Bromsunderhåll: vad är vikten?

Bromssystemet är en av de viktigaste säkerhetskomponenterna i alla fordon. På grund av detta säkerställer du din säkerhet regelbundet, förutom att förhindra att eventuella fel blir allvarligare.

Bromsunderhåll: vad är vikten? 1Det är upp till föraren att uppmärksamma alla skyltar som bilen visar när något är fel med bromsarna. Men ännu viktigare är att alltid utföra förebyggande underhåll och förhindra problem.

Speciellt idag, att fordon har mer och mer inbäddad bromssystemteknik som ABS (system som förhindrar att hjulen glider vid bromsning), EBD (dragkraft / stabilitetskontroll, som använder bromsarna) och många andra system, är det mycket viktigt att allt är i ordning innan du träffar vägen och reser säkert.

I den här texten kommer vi att presentera fördelarna med förebyggande underhåll av bromsskivan och bromsbelägget.

Varför underhåll av förebyggande bromsar?

Bromssystem blir allt mer komplexa och har ännu mer inbäddad teknik. Detta är inte dåligt, trots allt har dessa framsteg utvecklats för att ge ökad säkerhet för fordonet och dess passagerare.

Således har förebyggande underhåll blivit alltmer relevant i livet för dem som kör. Att göra en kontroll innan du träffar vägen och förhindrar att något går fel är nödvändigt för att säkerställa att en eventuell brist inte blir ett ännu större problem. Det rekommenderas att hyra en professionell tjänst som bildelar-online.se.

Antalet komponenter som utgör bromssystemet är stort. Så ju tidigare ett fel upptäcks, desto bättre. Därför måste föremål som bromsbelägg och bromsskiva beaktas.

Ofta kan förebyggande underhåll till och med inte kosta något. De täcker diagnosen bromssystem och även andra kontroller som hjälper till att hålla systemets hållbarhet, såsom stötdämpare, fjädrar och vätskor.

Vilka komponenter ingår i bromssystemet?

Att förstå väl hur dessa delar fungerar är av största vikt för att veta exakt när du ska byta bromsbelägg eller ersätta en annan komponent, till exempel. Observera att vissa delar behöver regelbundna ändringar, medan andra sällan kräver underhåll.

Vet du vilka element som utgör ett bromssystem och i genomsnitt när de ska bytas? Låt oss prata om dem, nästa!

Trampa

Pedalen är kanske den enklaste komponenten – men det är också den som är mest i kontakt med föraren. Det används för att applicera bromsarna och regleras vanligtvis så att de som kör inte behöver använda så mycket kraft när de stoppar fordonet. Det har inte en förutbestämd livslängd.

Vattenvakuum

Vattenvakuumet multiplicerar pedalkraften och överför den till fordonets hela bromssystem. På detta sätt gör det att köra mycket enklare och säkrare eftersom föraren inte behöver förutse eller anstränga sig mycket. Följaktligen blir bromsningen mer naturlig.

Bromsvätska

Bromsvätskor är inget annat än oljor som är speciellt utvecklade för dessa system. Det är viktigt att endast använda denna typ av olja i komponenterna, eftersom de har de ideala motståndskraften och elasticitetsförhållandena för att överföra bromskraften till hjulen. Så håll dig borta från improvisationer och sista minuten-lösningar, överens? Kom ihåg att de måste bytas var 10 000 kilometer eller i genomsnitt efter 2 års användning.

Huvudcylinder

Huvudcylindern är ansvarig för att föra bromsvätskan till kolvarna som finns i bromsokarna eller trummorna. Eftersom den sänds under högt tryck av cylindern kan fluiden utöva den kraft som krävs för att immobilisera bilen och omvandla hydraultrycket till mekaniskt tryck. Med andra ord spelar det också en viktig roll för att systemet ska fungera smidigt. Dess ungefärliga giltighet är 100 tusen kilometer.

Slangar och rör

Bromssystemets slangar och rör är också tydligen enkla material, men viktiga för att bilen ska kunna bromsa. Slangarna är speciellt konstruerade för att verka på bromsarna och motstå de höga tryck som bromsen kräver. Om vätskan är uppdaterad kommer dessa komponenter troligen inte att gå sönder.

Bromsbelägg och foder

Det är bromsbelägg och kuddar som skapar den friktion som är nödvändig för att bilen ska sakta ner och stoppa. De är gjorda av ett speciellt material som skapar motstånd mot skivan eller trumman och stoppar rörelsen gradvis. Tarpsna håller i genomsnitt 50 tusen kilometer.

Bromsskivor och trummor

Skivor och trummor är de delar som får tryck från dynor och dynor, vilket skapar friktion och får bilen att stoppa. Trots att det inte har ett utgångsdatum kan en bromsskiva, om den är skadad, få bilen att skaka vid bromsning. Den goda nyheten är att trummorna i sin tur osannolikt har några problem. Dessutom har de inte någon specifik livslängd.

När ska man göra förebyggande underhåll av bromsarna?

Varje tillverkare har en specifik rekommendation om när man ska utföra förebyggande underhåll av de komponenter som utgör bromssystemet. Kontrollera därför alltid bruksanvisningen för mer exakt information och om nödvändig bilvård.

Materialen som utgör systemet har olika slitagegrader. Följaktligen kommer de att behöva repareras eller till och med fullständigt byte vid olika tidpunkter.

I de flesta fall sker bromsunderhåll var 10 000 kilometer som körs. Tänk emellertid på att detta bara är en grundläggande uppfattning – detaljer om användningen av bilen kan ändra denna uppskattning.

Om det finns något fel i någon av artiklarna, rekommenderas det att utvärdera en specialiserad professionell för att avgöra om det är nödvändigt att utföra utbytet eller inte. Bromsbelägg och bromsskiva förtjänar i allmänhet särskild uppmärksamhet vid periodiska inspektioner av bilen. Så håll alltid ögonen på de bitarna.