Black Friday – gör webbutiken redo för årets största handelsdag

Med knappt två veckor kvar till Black Friday är det dags att säkerställa att webbutiken är redo för årets största digitala shoppingdag.

DIBS betonar särskilt starkt fokus på köpupplevelsen och ger här en översikt av viktiga element för en framgångsrik försäljning på Black Friday – eller Black Week som det numera är.

Black Friday är den 29 november i år, men startar i själva verket redan på måndagen samma vecka. Det viktigaste råden från DIBS för webbutiker är: var med – och ha en friktionsfri köpprocess. Det finns ännu tid att finlira inför årets största shoppingdag på nätet.

DIBS, som snart blir Nets, undersöker hur svenskarna handlar på nätet varje år. Hela 40 procent av svenskarna har avbrutit ett köp på nätet under en tremånadersperiod, bland annat på grund av en för hög totalsumma inklusive frakt och för att webbutiken inte erbjöd det betalsätt som man ville använda.

Genom att visa totalsumman tidigt i köpprocessen kan man undvika att ge kunderna otrevliga överraskningar vid betalningen, men ett ännu mer effektivt sätt att minska avbrutna köp kan vara att se över själva betalningen.

Det är svårt att stå utanför och inte tappa försäljning

Många företag erbjuder stora rabatter under denna tid och många konsumenter vill utnyttja rabatterna. En hel del konsumenter passar även på att göra mycket av sin julhandel denna dag (eller vecka). Är man inte med så kan julhandeln potentiellt bli lidande. Samtidigt finns det en växande våg av klimat- och konsumtionsmedvetenhet bland konsumenterna vilket gör att det kan finnas fördelar med att stå utanför köphetsen.

Skapa trygghet och med rätt betalsätt

Drygt var tredje konsument i Sverige har avbrutit ett köp i en webbutik på grund av att de inte kunde betala som de ville. I Sverige är de mest populära betalsätten kort och faktura och även Swish är på väg att bli en riktig favorit. Konsumenterna föredrar olika betalsätt av olika anledningar – kort för att det är enkelt, faktura för att det upplevs som säkert och Swish upplevs som snabbast och enklast. Att endast erbjuda ett betalsätt kan därför göra att dina kunder avbryter köp och väljer en annan butik.

Skapa en transparant och friktionsfri köpupplevelse

Ge alltid kunden en tydlig översikt över köpet. Att tydligt kunna se hur vilka artiklar som finns i den digitala kundvagnen, vad priset inkluderar och vad leverans kostar är viktigt för många. Var också tydlig med om det går att få ner leveranspriset, kanske genom ett senare leveransdatum. Särskilt under Black Friday när många köper julklappar behöver man nödvändigtvis inte ha så bråttom med leveransen.

Det måste också vara enkelt att betala. En dryg femtedel av dem som avbrutit ett köp gjorde det eftersom det var krångligt att registrera sina uppgifter. Webbutiker bör kräva så lite information som möjligt från konsumenten, använda en enkel metod för inmatning och en betalningslösning som kommer ihåg återvändande kunder så att detta inte behövs alls.

Räkna inte bort dig

Det är förstås viktigt att rabatthelg inte är lika med förlusthelg. Att sälja vissa lockvaror med förlust kan vara en bra idé vid tillförsikt om att få merförsäljning av varor med full marginal.

Konsumenterna förväntar sig också en rejäl rabatt, så se till att du kan ge det. Men räkna inte bort dig helt – en rabatt på 40 procent kan innebära att du behöver sälja för 218 procent mer för att tjäna lika mycket (räknat på försäljningspris inkl moms 300 kr, inköpspris 100 kr ex moms).

Du kan dock se Black Friday som en marknadsföringsinsats – ett sätt att få nya kunder att hitta till din webbutik med förhoppningen att de kommer handla fler gånger, så att rabatterna betalar sig över tid.

Koordinera alla avdelningar på företaget

Det finns flera tydliga risker om din koordinering brister. Leveranser blir försenade för att lagret inte tagit in extra personal, varorna tar slut för att inköp inte förstått hur stor kampanj marknadsavdelningen har gjort och så vidare.

Säkerställ driften av din webbshop

Man kan tycka att det är en självklarhet att en webbutik ska vara uppe och fungera perfekt, men under Black Friday är det inte är så självklart. Varje år rapporteras det om sajter som går ned under ett massivt konsumenttryck. Säkerställ att du kan hantera hög trafik.