Speqta ABs (“Speqta”) SaaS-tjänst Bidbrain lanserar nu mer funktionalitet tillsammans med en modulbaserad affärsmodell och prissättning för sina prenumerationstjänster.
Med den nya modellen kommer Bidbrain även att möjliggöra optimering av Google Shopping kampanjer för e-handlare som vill använda Google’s egna tjänster Smart Shopping och Performance Max, vilket ger tjänsten en större marknad att bearbeta.
Bidbrain är en SaaS-plattform för e-handlare för att maximera sin försäljning till en givet ROAS (Return On Ad Spend, avkastning på annonskostnaden), som lanserades i sommaren 2021. Förutom optimeringen bygger tjänsten också på att ge e-handlaren mer transparens och bättre kunna styra sina annonsering. Nu lanserar Bidbrain ny funktionalitet och affärsmodell, som har tre nivåer av prenumeration. Nya prenumerationsmodellen möter även behovet för e-handlare som vill prestera bättre med Googles egna budstrategier, t ex ha hjälp med optimering av produktfeeden eller få insikter i vilka produkter och söktermer som Google spenderar annonsbudgeten på.
Tre prenumerationsmodeller
Bidbrain kommer att ha tre nivåer av sina prenumerationstjänst:
Free – Med sitt Google Ads ID kan en e-handlare få en analys över hur bra deras budgivning är idag, dvs en ”Bid quality analysis”. Nivån innehåller även en begränsad tjänst för optimering av produktfeed samt en samlad databas av lärdomar inom Google Shopping. Kostnad: Gratis.
Pro – Optimera din försäljning med andra budgivningsmotorer (än Bidbrain). Pro innehåller allt i ”Free” men också full optimering av produktfeed inklusive omskrivning av produkttitlar för att öka visningar, klick och konverteringar på relevanta söktermer. I Bidbrain Pro ingår även utökad insiktsrapportering, exempelvis identifiera vilka produkter eller segment som Googles budstrategi fungerar bra och mindre bra på. I tjänsten ingår också fri tillgång till Bidbrains CSS som ger upp till 20% budfördel hos Google. Kostnad: 390€/månad.
Pro + bidding – Förutom allt i ”Pro” innebär denna nivå även Bidbrains egenutvecklade budmotor som vid flertal tillfällen bevisat sig slå andra budmotorer. I tjänsten ingår även Automatic Bid modifiers samt Automatic keyword optimization. Tjänsten aktiverar också svansen av produkter vilket ofta andra budmotorer missar eftersom det där saknas transaktionsdata att buda på. E-handlaren styr budmotorn genom att sätta önskad ROAS-% på olika produktgrupper eller varumärken, vilket även kan styras mot önskat vinstnivå. Kostnad: 390€/månad + 5% på AdSpend.
För större e-handlare finns också en Enterprise-nivå vilket innebär en annan prissättning och en dedikerad kontaktperson.
Malin Blomberg, VD för Shopello och Bidbrain, kommenterar:
Vi kan med den nya modellen adressera en större marknad. Från de kunderna vi jobbat med senaste halvåret har vi sett behovet att dela upp vår tjänst i mer flexibla paket. Med nivån ”Pro” kan vi boosta Google’s egna tjänster till en låg månadskostnad. För e-handlaren innebär det högre avkastning och ökad quality score. Nu fortsätter utvecklingen kring att förbättra tjänsten ytterligare inklusive förbereda för större skalning av tjänsten. Jag är stolt över teamet som gjort och gör detta möjligt.