Apoteksgruppen fortsätter öka på sina digitala satsningar genom nya strategiska partnerskap
Hem E-HANDEL Apoteksgruppen fortsätter öka på sina digitala satsningar genom nya strategiska partnerskap

Apoteksgruppen fortsätter öka på sina digitala satsningar genom nya strategiska partnerskap

Publicerat av: Redaktionen

Apoteksgruppen inleder samarbete med AdRelavance och GO MO Group inom SEM för att förstärka sin position bland apoteksbranschens e-handlare och möta sina kunder utifrån deras val av butik – såväl fysisk som online.

Apoteksgruppen står inför en stor satsning kommande år för att stärka sin position digitalt.

I detta arbete och för att svara upp mot den nya digitala strategin så är SEM en avgörande del för att lyckas. Man har därför valt att ingå i två viktiga strategiska samarbeten inom detta område.

Sökordsoptimering är en av de mest kraftfulla kanalerna inom digital marknadsföring och GO MO Group kommer driva utvecklingen framåt med att säkra att Apoteksgruppen arbetar med en vass sökordsstrategi och taktik. För sökmotorannonseringen är AdRelevance den samarbetspartner som kommer säkra det viktiga arbete som nu tar form för att nå kunden i just det ögonblicket den letar efter sin produkt.

– Det är roligt och mycket stimulerande att vi har blivit vald som samarbetspartner för att sätta upp och genomföra en smart strategi för Apoteksgruppens satsning att stärka sin digitala närvaro på ett kraftfullt sätt, säger Karl Lindberg, Partner på AdRelevance.

Stärker kompetensen inhouse
Apoteksgruppen fortsätter öka på sina digitala satsningar genom nya strategiska partnerskap

Anna Bergstedt och Frida Rytterström. Foto: Apoteksgruppen

I januari rekryterade Apoteksgruppen även Frida Rytterström till den nya rollen som Head of Digital Channels & Growth Marketing med syfte att stärka den digitala närvaron och driva de digitala kanalerna kraftfullt framåt i rätt riktning.

-Vi kommer att lägga stort fokus vid vårt SEM-arbete och har valt samarbetspartners som vi är säkra på kan stötta och leda oss framåt i full fart gällande vår digitala närvaro. Med denna satsning hjälper vi kunderna att lättare hitta till oss samt få en bra upplevelse när de väl möter oss digitalt, säger Frida Rytterström Head of Digital channels & Growth Marketing på Apoteksgruppen.

-Att tillsätta en roll som inte tidigare funnits i organisationen var en självklarhet för att kunna möta den stora resa som Apoteksgruppen nu står inför och för att införliva den digitala strategi vi satt, säger Anna Bergstedt, Marketing & Communication Director, Head of E- com/Click & Collect på Apoteksgruppen.

Allt fler söker sig fram till de varor de vill köpa idag online, för att vara med i matchen bland det stora utbud av apoteksaktörer online är rankning högt upp på Google och andra sökmotorer ett måste. Ökad synlighet på Google leder generellt också en ökad försäljning och ökad varumärkeskännedom.

Relaterade Artiklar