Ambientemässan visar omni i praktiken
Hem NYHETER Ambientemässan visar omni i praktiken

Ambientemässan visar omni i praktiken

Publicerat av: Redaktionen

En butik där känslor får stor plats, varan sätts i sitt sammanhang och köp och bokning av hemsändning sker helt digitalt visas på Ambientemässan i Frankfurt i februari.

Ambientemässan visar omni i praktiken 1

Bildtext: Nikolai Gruschwitz guidar i Point of Experience.

Världens största konsumentvarumässa, Ambiente på Messe Frankfurt hålls traditionsenligt 8-12 februari. Mässan handlar inte längre bara om de nyaste och trendigaste prylarna – ett nytt inslag är Point of Experience, en interaktiv butiksmiljö som visar hur digitalt och analogt smälter samman till en kundvänlig helhetsupplevelse.

Point of Experience-montern är uppbyggd som en fullskalig butik som besökarna kan testa och leka med.

Anpassad butiksupplevelse

Med hjälp av AR, scanners och touchskärmar kan besökare få en känsla för hur produkterna fungerar och hur det skulle kännas att ha dem hemma. En stekpanna är ganska trivial i en vanlig butiksmiljö, men om man scannar streckkoden på stekpannan kan man på väggen, Wall of Emotions, se hur pannkakan steks i pannan och det går också att förmedla recept och tillagningstips.

En skärmvägg med vildmarksmiljö ger den rätta känslan när friluftsutrustning inhandlas och på ett bord med touchskärm kan olika varor kombineras så att kunden ser både helhetsverkan och priset när det är dags att trycka på köp.

På det här viset får varje kund också sin egen butiksupplevelse beroende på intresse.

Bakom konceptet ligger tyska Design-byrån Gruschwitz GmbH och konsultföretaget Waketo GmbH.

– Vår filosofi är att inte digitalisera om det inte finns ett starkt behov. Vi vill bara använda digitala verktyg om de ger ett genuint värde för kunden, säger Nikolai Gruschwitz, vd för Waketo.

Relaterade Artiklar