AI nödvändigt för att undvika reklamtrötthet
Hem NYHETER AI nödvändigt för att undvika reklamtrötthet

AI nödvändigt för att undvika reklamtrötthet

Publicerat av: Redaktionen

Företag investerar mer och mer i digital marknadsföring för att få sitt varumärke top-of-mind.

AI nödvändigt för att undvika reklamtrötthet

Franck Attia, Nordenchef Adobe

Men ibland lönar det sig att göra motsatsen.

När konsumenter upprepade gånger utsätts för samma produkter och meddelanden slår reklamtrötthet till. Och det kan istället påverka företag och varumärken negativt.

I och med corona spenderade konsumenter över hela världen mellan 50 och 70 procent mer tid online än tidigare och såg i genomsnitt åtta timmar mer tv per vecka. Med den ökade konsumtionen utsattes man också för mer reklam, vilket jag antar borde öka risken för reklamtrötthet.

Så hur ska du göra för att förhindra att annonsbudgeten slösas bort? Artificiell intelligens, AI, är av största vikt.

  1. Gasa och bromsa

Även de mest lojala kunderna kan komma till en punkt där de inte längre vill ta emot e-post eller bli utsatta för annonser från deras favoritvarumärke. Och ofta är det en känslig balans när användbara annonser istället blir irriterande och uppfattas som skräppost. Med datadrivna insikter och artificiell intelligens går det att bättre bedöma när aktiviteter för den enskilda konsumenten inte ska göras.

  1. Kartlägg kundresan

Var engagerar sig kunderna? Var slutar de vara uppmärksamma? Information om kundresan är helt avgörande för om en kampanj ska lyckas. AI kan kartlägga hur kunder interagerar med ett varumärke i olika kanaler – och när de väljer att checka ut.

Med sådan information kan marknadsförare bestämma tid, frekvens och kanal som är bäst för att nå ett visst kundsegment. AI kan också beräkna en “utmattningspoäng” som kan vara till hjälp att hitta rätt balans så att företag kan möta kundernas behov utan att överkommunicera.

  1. Var relevant

Att vara relevant är nyckeln till framgång. Men det som är relevant kan förändras mycket snabbt. Till exempel, om en konsument har undersökt bilmarknaden i sex månader, kommer det troligen att uppfattas som skräppost om han eller hon fortsätter att exponeras för bilannonser när bilen har köpts. På samma sätt vill de flesta föräldrar till en tvååring inte bli utsatta för annonser med produkter för nyfödda.

AI-verktyg är här för att stanna. Och de blir ett viktigt verktyg för företag för att säkerställa att de kan fortsätta att vara relevanta för varje kund. För även den största marknadsavdelningen kommer inte att manuellt kunna analysera och bilda sig en översikt över de växande mängderna av data – och översätta datan till personlig kommunikation med erbjudanden som den moderna konsumenten förväntar sig.

Av Franck Attia, Nordenchef Adobe

 

Relaterade Artiklar