AI-företaget Indivd från Sundsvall har nu lämnat in en patentansökan till PRV (Patent- och registreringsverket) för att skydda företagets nya unika teknik, som gör det möjligt att följa och identifiera människors beteenden helt anonymiserat och över tid.
Tekniken är baserad på ansiktsigenkänning via befintliga kameror och ska, till att börja med, användas ute i landets butiker.
– Vi börjar med Sverige, men på sikt är detta en internationellt skalbar och generisk teknik och tjänst, som även kan appliceras inom andra områden utanför detaljhandeln, säger Victor Molén, VD för Indivd.
Individ hjälper butikerna att frångå det klassiska och tidigare helt oöverkomliga dilemmat att inhämta personlig information via ansiktsigenkänning, utan att komma i strid med rådande lagstiftning och störa den personliga integriteten.
– Vi har löst denna problematik på ett tekniskt elegant och unikt sätt, säger Leonard Johard, CIO på Indivd och en av världens främsta experter inom den senaste AI-generationen Reinforcement Learning.
Den nya AI-tekniken gör att detaljhandeln nu har möjlighet att springa förbi e-handeln.
– Det här är första gången detaljhandeln kan inhämta liknande information om sina kunder som tidigare bara har varit möjligt online. Tack vare den inbyggda anonymiseringen behöver företagen inte heller inhämta något godkännande från besökarna.
Tekniken går att jämföra med cookies online med den skillnaden att de fysiska butikerna med hjälp av kameratekniken kommer att få en bättre täckning och kunna ta in mer information än vad som hittills har varit möjligt online.
– Detta ger butikerna mycket värdefulla insikter och en djupare förståelse för vad och varför besökarna gör som de gör. Med hjälp av Indivds lösning kommer butikerna på sikt till och med kunna ligga flera informationssteg före i och med att lagstiftningen troligtvis ytterligare kommer att skärpas när det gäller att följa privatpersoner online med hjälp av cookies. Vår teknik kommer att helt revolutionera den fysiska handeln, säger Leonard Johard.
Indivd är ett startup-bolag hos företagsinkubatorn BizMaker och erbjuder, med hjälp av egenutvecklad AI-teknik, detaljhandelsföretag en unik förståelse för och unika insikter om samtliga besökare och kunder i deras fysiska butiker.