Med över en miljard användare världen över är TikTok nu världens mest besökta internetsida och har under 2021 gått om sökjätten Google.
I Sverige använder var femte person TikTok och var tionde använder plattformen varje dag.
Den 21 åriga Axel från Karlstad har tillsammans med sin vän startat upp SoMe företaget TangoScale, som i år beräknas omsätta över 4 miljoner kronor. Företagets ändamål är att hjälpa företag avseende merförsäljning och således ökad
försäljning via betald annonsering.
I dagens intervju får läsarna på IT-Retail tips på hur man kan öka sin försäljning med hjälp av plattformen TikTok. Vi passar även på att framtidsspana med TikTok proffset Axel Axelsson.
Hur bra fungerar TikTok för svenska företag?
TikTok som ensam plattform en ökad försäljning på mellan 50 – 800% av våra kunders försäljning. Det fungerar väldigt bra för de bolagen som väljer att satsa. Vill man nå den yngre publiken så finns det i dagsläget inget som slår TikTok.
Vad är dina fyra bästa tips för bolag som vill komma i gång?
- Skapa innehåll som överensstämmer med användarnas flöde
- Publicera videor kontinuerligt
- Använd dig av innehåll där personen framför kameran pratar
- Se till att ha en person som sköter dina annonser på daglig basis
Vad ska man undvika?
Undvik att använda samma innehåll på diverse sociala medier, såsom TikTok, Youtube och Instagram. Problematiken med det är att människor i största mån inte använder plattformarna för samma ändamål, åldersgrupper och intention kan skilja avsevärt.
Lås oss framtidsspana lite, Hur ser TikTok ads ut om 10 år?
Mina estimeringar kring TikTok-ads om 10 år och TikTok som plattform är att det kommer bli mer integration mellan användare på plattformen och mer lång-formats innehåll. Jag upplever att människor kommer tröttna på korta videos och snarare sträva efter en mer personlig kontakt med kreatören.
Hur många års erfarenhet av TikTok har du?
Jag har varit en användare av bytedance företaget som skapade TikToks tjänster sedan starten 2014. Innan appen bytte namn till TikTok, hade den namnet Musicaly, även där var jag tidig på bollen och var en av de första svenskarna med att ha ett konto aktivt där.
Bra att veta:
Knappt 10% av 90-talisterna använder TikTok dagligen. I jämförelse med generation Z där majoriteten använder plattformen dagligen. Det är i dagsläget också fler tjejer än killar som använder TikTok. Enligt Internetstiftelsens rapport ”svenskarna och internet” så har användandet av Tiktok blivit som störst bland 00-talister som i dagsläget står för drygt hälften av dem använder Tiktok dagligen. Tiktok används även i hög grad av 10-talister, där 4 av 10 använt plattformen under året och 3 av 10 är dagliga användare.