I samband med Amazons tvåårsjubileum i Sverige avslöjar bolaget hur svenskar har handlat på Amazon.se sedan starten – och det är vardagsprylar och teknik som toppar listan.
Svenska kunder gillar att stötta lokala företag, och runt 1 000 svenska företag säljer nu produkter på Amazon.se.
Amazon lanserades i Sverige den 28 oktober 2020 och svenska kunder fick då tillgång till mer än 150 miljoner produkter.
Två år senare har Amazon.se utökat sitt utbud till mer 400 miljoner produkter, och många svenskar vänder sig idag till Amazon för en mängd vardagsbehov. Några av bästsäljarna sedan starten inkluderar produkter som soppåsar och ersättningsblad för rakapparater samt teknikfavoriter som Playstation 5 och Apple AirPods.
”De första två åren har varit väldigt spännande för Amazon i Sverige, och vi har som bolag lärt oss otroligt mycket om Sverige som land, dess kultur och vad kunderna vill ha. Vi vet att många svenskar vänder sig till Amazon för sina vardagsbehov på grund av våra låga priser och smidiga leveranser. Listan över bästsäljare på Amazon.se visar tydligt att Amazon håller på att bli en del av svenskarnas regelbundna shoppingvanor, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.
Amazon.se är nu hem för mer än 1 000 svenska säljare, vilket är en ökning med cirka 40% jämfört med föregående år. Under 2022 sålde Amazon mer än 4 miljoner varor från svenska små och medelstora företag (SMB). Genom de exportmöjligheter som Amazon tillhandahåller har bolaget underlättat för svenska små och medelstora företag att enkelt kunna nå kunder över hela världen, och de har hittills uppvisat en sammanlagd försäljning utanför Sverige till ett värde av över en miljard kronor.
”Vi är väldigt glada över att se så många svenska små och medelstora företag sälja på Amazon.se. Att stötta såväl svenska företag som entreprenörer är en grundläggande del av vårt arbete, särskilt eftersom en investering i att stötta svenska små och medelstora företag också innebär en investering i lokalsamhället. För våra kunder är det viktigt att vi ger dem ett urval av de produkter de vill ha, och av erfarenhet vet vi att en bra mix av starka lokala varumärken och internationella bästsäljare är det bästa sättet att uppnå det. Svenska varumärken är också populära internationellt, och jag är verkligen glad över att se så starka exportsiffror från våra svenska säljare”, säger Gulfem Toygar.
En aktuell shoppingtrend som Amazon uppmärksammat är att svenskar gärna planerar i förväg för att hitta bra erbjudanden och spara pengar på presentköp. Nyligen lanserade Amazon rea-eventet Prime Exklusiv Rea i Sverige, där Prime-medlemmar kunde hitta erbjudanden på tidiga julklappar. Under rea-eventet köpte medlemmar från hela världen mer än 100 miljoner produkter från Amazons säljpartners, varav de flesta säljs av små och medelstora företag.
“När vi nu närmar oss jul ser vi att kunder försöker handla smartare i takt med att levnadskostnaderna ökar. Många börjar sin julshopping tidigt, vilket gör att de kan spara pengar genom rea-event som exempelvis Prime Exklusiv Rea”, säger Gulfem Toygar.
”Vi har också fått bra feedback från våra svenska kunder på medlemsprogrammet Prime som ger gratis leverans på miljontals produkter. För oss på Amazon handlar det om att skapa en fantastisk upplevelse för kunden, och gratis och bekväma leveranser är en stor del i det.”
Nästa stora event på Amazon.se blir under Black Friday-veckan, där kunderna kan förvänta sig grymma erbjudanden på både svenska och internationella varumärken.