Det franska företaget Yves Rocher startades 1959 och har sedan start varit inriktad på växtbaserade skönhetsprodukter.
Yves Rocher startade i Sverige 1983, då med postorder som sedan har övergått både i e-handel och och fysiska butiker och 2020 startade man med ”one to one” online samtal.
Nu har Yves Rocher valt att också vara med i SHOWROOM.
”- Vi började med att erbjuda våra kunder att träffa skönhetsexperter från våra butiker via videosamtal och vi tänkte redan från början att vi ville utveckla det mot liveshopping eftersom vi ser hur det fenomenet växer världen över”, säger Charlotte Levin som är Omni Channel Marketing Director på Yves Rocher.
”- Vi är ett stort globalt familjeföretag med en stark familjekänsla inbyggd i vår kultur och vi vill bjuda in våra kunder till Yves Rocher familjen. Vår förhoppning är att fler ska upptäcka och lära känna Yves Rocher, vårt hållbarhetsarbete och vår expertis inom botanisk skönhet – från planta till hud”.
Sedan februari har Yves Rocher producerat åtta liveshower där planering och produktionen har skapat en övertygelse om att man har hittat rätt.
Effekten har varit varierande. Man har sett en direkt effekt i e-handeln vid varje livetillfälle och flera av produkterna som varit med i liveshopping programmen har också hamnat på topplistan.
”- Våra lives med make-up – allt från hur man får bästa glowet till vilken mascara man ska välja, väcker stort engagemang medan vi kan se att våra mer utbildande lives, t ex att hitta rätt solskydd, har drivit konvertering. Detsamma gäller när vi har ett tydligt hållbarhetsfokus”.
Charlotte Levin tror att SHOWROOM kommer att skapa win-win för handeln.
”- Vår förhoppning och tro är att Showroom kommer att bli ett nav för liveshopping. En mötesplats dit man vänder sig för att få inspiration och en shoppingupplevelse. Vi kommer att fortsätta med liveshopping i vårt eget botaniska universum och ser synergieffekter att också vara med i en portal med andra varumärke och branscher”.