Temat för årets första Retail Day som anordnas av PostNord i digital form var cirkulär e-handel och hållbarhet.
E-barometern för 2020 presenterades med en tillväxt för e-handeln i Sverige för helåret på 40 % där dagligvaruhandeln online nästan fördubblades.
Dagen inleddes med ett uppsnack i soffan innan dagen sattes igång med moderator Ellinor Persson, Cecilia Tall, Generalsekreterare på TEKO (Sveriges Textil- och Modeföretag) och Peter Hesslin, Chef för e-handel och logistik på PostNord. De resonerade att det inte behöver vara oekonomiskt att jobba mer hållbart, det finns många exempel när man ganska snabbt kan tjäna pengar på en investering. De funderade även på förpackningarna och att jobba på att transportera mindre luft. Duger originalförpackningen att skickas finns det ingen anledning att skicka en kartong i en kartong. De pratade även om vikten av att inte sitta fast i gamla vanor och tänka på om det går att ställa om.
E-barometern 2020
Sedan var det äntligen dags att presentera E-barometern för helåret 2020. Arne Andersson, E-handelsrådgivare och Carl-Fredrik Teder, Detaljhandelsanalytiker på PostNord började med att se tillbaka till den prognos de utfärdade i februari 2020 för helåret som då låg på 11 % tillväxt. Det här var innan Coronapandemin tog fart ordentligt och vi har sedan dess fått se rekord efter rekord sättas för e-handeln i Sverige. Prognosen reviderades senare upp till 33 % med en osäkerhet gällande julhandeln. När julklappsrapporten kom visade den en ökning på 60 % för just julklappar på nätet.
Tillväxten för Q4 blev 56 % och för helåret 2020 landade det på 40 %. Dagligvaruhandeln har nästan fördubblats med en ökning på 95 % online. Möbler och heminredning är en annan stor vinnare med 63 % upp. Skönhet och hälsa där även apoteksvaror ingår ökade 59 % där det finns många nya e-konsumenter i den äldre målgruppen. Samtliga branscher har tagit ett stort kliv i e-handeln.
85 % e-handlade under november och december, detta tycker Arne Andersson är en av de viktigaste sakerna att ta med sig från rapporten. Det kommer att komma en digital version av E-barometern där man kan gå in och laborera med siffrorna för att kunna gå in mer på detalj för olika branscher och åldersgrupper för det som är mest intressant för just sin egen verksamhet.
Arne och Carl-Fredrik resonerar om prognosen för 2021. Troligt är att vi under början av året fortsatt har en Coronaeffekt med stark tillväxt under Q1 och att vi under andra delen av året har återgått till en mer normal vardag med större del butiksköp än i dag. För helåret 2021 är prognosen nu 7 % efter ett oerhört starkt år att jämföra med.
Förpackningsresan – mot en mer klimatsmart e-handel
Sofia Leffler-Moberg som är Hållbarhetschef på PostNord har ägnat sig åt mäta hur mycket luft det är i olika paket hon får. Rekordet ligger på 98 % luft. Detta är nog alla överens om är ohållbart, alla måste ägna mer kraft åt att optimera paket.
Förpackningsresan är ett projekt tillsammans med Chalmers. Kajsa Hulthén är Biträdande Professor på Chalmers Tekniska Högskola pratar om att förpackningen är beroende av flera olika industriella system som förpackningsmaskiner, etiketter och paketterminaler. Det borde vara jätteenkelt att få bort luften i transporter, men kan också vara jättesvårt. Affärslogiker krockar, etiketterna kanske är för stora för de minsta förpackningarna.
DS Smith är också med i projektet Förpackningsresan med PostNord. Jonas Norberg är Sales Manager på DS Smith pratar om att förpackningen ska vara tillräckligt bra, ibland är de alldeles för bra, men ibland inte tillräckligt och då kan ju själva produkten riskera att skadas varpå miljöpåverkan blir ännu större med en ny produkt och leverans.
Omvärldsbevakning – Cirkulär konsumtion
Second hand, resell, reuse, preused, vintage, marknaden för begagnat växer stort. Emma Hernell, Vice VD på HUI, Handelns Utredningsinstitut berättar att den amerikanska marknaden för begagnat växer med 30 % per år. Oavsett om det är digitalt eller fysiskt anger konsumenterna att det som driver marknaden är upplevelse, prisfokus och värderingar. Bland de sajter som konsumenterna anger att de handlat begagnat mest ifrån i E-barometern 2020 anges Tradera i topp följt av Facebook i privata köp- och säljgrupper, Facebook Marketplace och Blocket. Den starkaste drivkraften att handla begagnat online är att det är billigare och mer hållbart enligt de svenska konsumenterna som svarat på undersökningen.
Emma pratar om att de handlare som börjar använda sig av second hand kan addera värden genom att driva flöden till butiker, bygga hållbart varumärke och en möjlighet att hantera överskott och returer. Hon nämner olika affärsmodeller som plattformar där olika begagnade produkter kan samlas, konceptbutiker och hyrmöjligheten där man inte behöver äga alla kläder och produkter man vill använda. Hon ger tips om att titta på att starta samarbeten med företag som till exempel hyr ut eller uppgraderar, eller att förlänga produktens liv genom att addera produkter, reservdelar och reparationstjänster.
En del av en mer cirkulär konsumtion
För några månader sedan lanserades Cervera Vintage där privatpersoner kan sälja sina gamla föremål som har sin hemvist i kök och matplats till Cervera som säljer dessa vidare på e-handelssajten. Emma Ohlson, Verksamhetsansvarig på Cervera Vintage berättar att de har ett rikstäckande nätverk med butiker som fungerar utmärkt som inlämningsställen för vintageobjekten. Till skillnad från vissa andra sajter för begagnade produkter köper Cervera in dem och står för risken om det inte blir sålt.
Sebastian Rudenstam är en av grundarna av Beleco som hyr ut möbler berättar att allt fick ställas om när Coronapandemin ändrade vår vardag. Från att gå ifrån korttidshyra fick de i stället börja jobba mer långsiktigt med månadsabonnemang och hemmakontor. De köper inte några möbler, utan har gått direkt till tillverkarna och återförsäljarna som i stället för att sälja dem hyr ut dem tillsammans med Beleco så att de kan tjäna pengar på en befintlig produkt om och om igen. När det gäller att ställa om till ett mer cirkulärt tänk är det viktigt när budgetar och prognoser sätts att fundera att man i stället för att få en intäkt direkt kommer att tjäna pengar under en längre tid på en produkt.
Christiane Dolva Törnberg, Hållbarhetschef på Fjällräven pratade om att innovationer behövs och mer samarbeten som kanske inte alltid är traditionella för att få en mer cirkulär handel. Hon pratar om att de ser på en produkt utifrån vikten av funktionalitet, fysisk slitstyrka, möjligheten att kunna reparera produkten och en tidlös design. Christiane var på Retail Day när det var ett fysiskt event för ett par år sedan iklädd hennes mormors Fjällräven-jacka som hon fått ärva – lång livslängd för produkterna skapar förutsättningarna för cirkulär konsumtion.