Hem GAMINGE-SPORT ​Qruxel Productions och Webhallen samlar in rekordsumma i Streamhjälpen 2020

​Qruxel Productions och Webhallen samlar in rekordsumma i Streamhjälpen 2020

Publicerat av: Redaktionen

Qruxel Productions har för tredje gången producerat Streamhjälpen, ett initiativ av Webhallen där de insamlade pengarna går oavkortat till Radiohjälpen.

​Qruxel Productions och Webhallen samlar in rekordsumma i Streamhjälpen 2020 3Streamhjälpen sändes på Twitch i mitten av December och pågick dygnet runt under sju dagar. Totalt slog man insamlingsrekord och samlade in 726 376 SEK.

Qruxel Productions fick återigen förtroendet och uppdraget av Webhallen att för tredje gången producera och sända Streamhjälpen 2020. Sändningen startade måndagen den 14:e December klockan 20:00 och sändes till måndagen den 21:a December till klockan 20:00. Sammanlagt kommer sändningen pågå under 168 timmar och sändes dygnet runt under sju dagar. Webhallen tillhandahöll tre egna volontära programledare som streamade för välgörande ändamål där de insamlade pengarna gick oavkortat till Radiohjälpen. Upplägget är precis som Musikhjälpen, den enda skillnaden är att man spelar spel istället för att radiosända musik.

I årets upplaga lyckades man även slå insamlingsrekord och totalt samlade man in hela 726 376 SEK. Även tittarintresset var stort, hela 324 266 unika tittare såg streamen med sammanlagt 7,5 miljoner tittade minuter.Utöver det hamnade även Streamhjälpen på femte plats bland musikhjälpens evenemang som lyckades samla in mest pengar. Dessutom hamnade Streamhjälpen på en stolt förstaplats av evenemang som inte var lotterier, exklusive musikhjälpen själv.

I år är temat för Musikhjälpen “Ingen människa ska lämnas utan vård.” Musikhjälpen ska bidra till att förbättra allas rätt till vård. Konkret kan det handla om stöd till vårdcentraler, mobila hälsokliniker och utbildning av lokala hälsoarbetare.

Insamlingen sändes på Webhallens twitchkanal (twitch.tv/webhallen). Under sändningen intervjuade programledarna profiler i spelbranschen, spelade olika TV- och datorspel samt interagerade med tittare. På grund av rådande omständigheter deltog gästerna via länk och nytt för år är även att man valt att förlägga buren i studion istället för butiken.

Det är tredje gången som Webhallen anordnar Streamhjälpen och år 2017 och 2018 samlade man in över 600 000 SEK totalt. I år var även Playstation, Xbox, Nintendo, Intel och Lego med som partners. Även Qruxel Productions partner Best Broadcast Hire har ställt upp med att låna ut 4 st extra robotkameror.

“Det känns fantastiskt att återigen ha fått förtroendet att producera Streamhjälpen. Denna broadcastidé har gått från klarhet till klarhet genom åren och det känns enormt roligt att ha fått vara med när insamlingsrekordet slogs.” Säger Ludvig Fjell, Qruxel Productions grundare och VD.

Qruxel Productions

Qruxel Productions är ett produktionsbolag som producerar liveinnehåll med ett huvudfokus på spel och esport. Som ett white label-bolag producerar vi innehåll för varumärken som Red Bull, Adidas, ESL, Tobii Eyetracking och många fler. Vi etablerades 2007 i Stockholm och är idag ett marknadsledande produktionsbolag inom esport i Sverige. Vi erbjuder TV-produktioner, design av TV studior och konsultation inom livesändningar och esport. Tack vare vår expertkunskap, egenutvecklade system och modernt arbetssätt kan vi erbjuda kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris. Med över 100 produktioner per år över hela världen har vi byggt upp ett namn som står för kvalitet och innovation.

Streamhjälpen

Varje år i december kliver tre personer in i Musikhjälpens bur, för att under en vecka uppmärksamma orättvisor runt om i världen och samla in pengar till välgörande ändamål. Webhallen drar sitt strå till stacken genom att göra en liknande aktion under namnet Streamhjälpen!

Under sex dygn streamar våra tre programledare inifrån en bur, via Twitch, för välgörande ändamål. Istället för att temat är musik har vi valt något som ligger närmare våra hjärtan, spel! Våra programledare streamar populära tv- & datorspel, interagerar med community och intervjuar profiler i spelbranschen och communityt. År 2017 och 2018 samlade man in över 600 000 SEK totalt.

Relaterade Artiklar