E-handelsleverantören Starweb gör det enklare för handlare som vill ta steget mot en internationell expansion och lanserar nya funktioner för internationell e-handel.
Ett område som växer med 25% årligen, dubbel så mycket som nationell e-handel. Funktionerna Multivaluta, Stöd för flera språk och Kundunika prislistor öppnar upp nya dörrar och bidrar till fler försäljningsmöjligheter över gränserna.
Multivaluta är en helt ny funktion som ingår kostnadsfritt i butiksstorleken PREMIUM. Traditionellt jobbar de flesta webbutiker med en standardvaluta som omvandlas till ett uppskattat pris i en annan valuta efter en förutbestämd faktor.
Istället för att översätta priset rakt av från en valuta till en annan, anpassar Multivaluta priset efter den specifika marknaden så det översatta priset går i linje med marknadens prisutseende till exempel €39 istället för €38,43 Priset blir korrekt och konkurrenskraftigt. Fördelarna är många och handlaren kan enkelt välja vilken valuta som ska vara standardvaluta och koppla samman med land, språk och domännamn.
Sedan tidigare stödjer Starweb e-handelsplattform internationell momshantering som hanterar försäljning av momspliktiga varor från Sverige till privatpersoner i annat EU-land.
I varje land där företaget är momsregistrerat kan man ange den momssats som besökaren ska se.
Starweb passar samtidigt på att lansera stöd för flera olika språk både till administratörs- och butiksdelen. För butiksdelen finns nu totalt 8 språk tillgängliga (engelska, svenska, norska, danska, finska, tyska, spanska och franska). Det finns många fördelar med att använda lokala språk och valutor i butiken, framförallt från ett försäljningsperspektiv. Användningen av lokala språk och valutor gör att man kommer närmare kunden och effekten blir fördelaktig ur ett SEO perspektiv som ökar synligheten på Google, ökar trafiken till e-handeln och därmed också försäljningen.
I samband med att Starweb lanserar Multivaluta och flera språk i butiken, släpps också Kundspecifika prislistor som gör det möjligt att koppla samman en prislista till flera länder.
Dessutom kan handlaren styra både sortiment och prissättning för varje prislista och land. Vissa produkter får man inte lov att sälja i vissa länder och då kan man med hjälp av landspecifika prislistor enkelt styra vad som säljs när och var. Ett annat exempel är vid en lansering, då prislistorna kan förberedas i förväg och aktiveras den dagen då det är dags för själva lanseringen. Förutom stora tidsvinster och flexibilitet skapas också stora försäljningsmöjligheter, då handlarna ges möjlighet att ha 100-tals återförsäljare i varje land med olika priser och med olika sortiment. Kundunika prislistor säljs som ett tillbehör till PREMIUM för endast 495 kr/mån.
Johan Lindstedt, VD Starweb
”Vi ser fram emot att få ut internationell e-handel på marknaden efter 2 års utveckling. Äntligen finns nu stöd för internationell e-handel som ger otroliga möjligheter till e-handlare som vill expandera till fler länder och nå ut till fler kunder. ”