​Singles Day växer så det knakar – shoppingdagen här för att stanna

Det blev nytt succéår för Singles Day hos Elgiganten under söndagen.

E-handeln ökade med 130 procent under Singles Day

Kunderna strömmade till redan vid midnatt. En kraftig efterfrågan på bland annat TV-apparater, hörlurar, mobiltelefoner och stora vitvaror gjorde att näthandeln ökade med 130 procent jämfört med förra året.

– Vi upplevde ett otroligt engagemang från kunderna som var pålästa och hängde på låset redan vid midnatt. Med det gensvaret är det enkelt att dra slutsatsen att Singles Day är här för att stanna. Vi är mer än nöjda, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Singles Day är Kinas motsvarighet till amerikanska Black Friday och infaller alltid den 11 november (11/11). Singles Day uppstod på 90-talet som en protest mot Alla Hjärtans Dag, för att fira alla singlar, men har sedan vuxit till att bli världens största shoppingdag där man unnar sig själv något extra, oavsett relationsstatus. Elgiganten introducerade Singles Day på den svenska marknaden förra året.

– Få i Sverige vet fortsatt vad Singles Day är, så vi var väl medvetna om att vi måste göra en stark kampanj och nå ut brett, vilket vi lyckades med. Trots hård konkurrens med farsdag så ökar antalet besökare till hemsidan nästan med det dubbla samtidigt som försäljningen ökar med hela 130 procent jämfört med förra året. Kunderna handlade långt fler produkter i år, säger Niclas Eriksson.

Topplistan över de mest efterfrågade produkter för dagen domineras av stora TV-apparater och hörlurar.

Bland kundfavoriterna var även spelkonsoler, mobiltelefonen, surfplattor och laptops. På nätet noterades också en kraftigt ökad efterfrågan på stora vitvaror och inbyggnadsprodukter till hemmet.

– Listan över de mest efterfrågade produkterna visar tydligt att kunderna insett att Singles Day inte är en shoppingdag enbart för singlar utan för alla, oavsett relationsstatus. Det är ett perfekt tillfälle att handla till sig själv, men också att påbörja årets julklappsinköp och förbereda hemmet inför kommande högtider, säger Niclas Eriksson.

Nu börjar nedräkningen till Sveriges största handelsdag, Black Friday den 23 november.

– Förra året hade vi 1,6 miljoner kundbesök under Black Friday och vi omsatte produkter till ett värde av en halv miljard kronor på ett dygn. Det var nytt handelsrekord, inte bara för oss och för branschen, utan för svensk detaljhandel i stort. Vi räknar med att Black Friday blir ännu större i år, säger Niclas Eriksson.