​Rusta öppnar sitt hundrade varuhus i Sverige

Idag den 23/9 klipps invigningsbanderollen för Rustas varuhus nummer 100 på hemmamarknaden Sverige.

​Rusta öppnar sitt hundrade varuhus i Sverige 1
Rusta i Söderhamn

Det nya varuhuset ligger i Söderhamn.

Rusta har de senaste åren varit den snabbast växande lågprisaktören i Sverige. På hemmamarknaden har man under de senaste åren ökat antalet varuhus med 50 procent. Trots kraftig tillväxt har man inga avsikter att dra ned på takten. Rusta öppnade förra året rekordmånga varuhus och nästa verksamhetsår planerar bolaget att öppna fler än någonsin tidigare:

– I tider av ekonomisk ovisshet kan lågprishandlare som Rusta erbjuda kunden lägre utgifter. Lågpris blir då ett naturligt val för många – oavsett hushållets inkomst. Samtidigt ser vi att utvecklingen mot ökad e-handel innebär att både arbetstillfällen och butiksutbud försvinner från många småorter.

– Mot den bakgrunden känns det extra bra att vi fortsätter öppna nya varuhus som innebär arbetstillfällen och att vi kan erbjuda kunderna lokal handel – över hela landet. Där har vi en viktig roll att fylla, berättar Jozef Khasho, försäljningschef på Rusta.

Kommunalrådet i Söderhamn, John-Erik Jansson, ser större etableringar som viktiga steg för att utveckla lokalsamhällen runtom i landet:

– Det betyder mycket för en kommun när en större kedja som Rusta etablerar sig. Det betyder att fler tror på kommunen, vilket är upplyftande för oss. Hela området lyfts. Rustas etablering är en signal på att vi gör rätt, att vi utvecklar kommunen och att Söderhamn är en kommun på uppgång. Jag vet att Söderhamnsbor idag reser och söker upp Rusta, så jag vet att Rusta kommer bli ett fint tillskott till handeln i Söderhamn. Även om E-handeln växer så det knakar så finns det ett stort behov av fysiska butiker utanför de större städerna. Söderhamn fyller 400 år i år, och att Rusta etablerar sig ser vi som vår 400-årspresent.

Samtidigt pågår en intensiv utveckling av andra aspekter av Rustas affärsmodell. Den höga tillväxttakten till trots fortsätter bolaget sitt arbete med att utveckla lågpriskonceptet. Nu med större fokus på hållbarhet. Detta görs bland annat i form av ökande andelar återvunnet material i produkterna, effektivare transporter och en kraftig ökning av hållbart tillverkade varor i sortimentet.

– Hemligheten bakom våra framgångar har varit det låga priset. Samtidigt vill vi vara en god kraft i samhället och leda utvecklingen mot hållbarhet inom lågprissegmentet. Vårt lågpris ska vara ett smartare och modernare lågpris som är pålitligt och tryggt. Den resan har bara börjat och jag är övertygad om att den kommer leda oss framåt i vår fortsatta utveckling och expansion, avslutar vd Göran Westerberg.