Würth Svenska AB, ledande leverantör av förbrukningsmaterial, verktyg och maskiner till fordonsmarknaden presenterar nu ett nytt e-mobilitetskoncept.
Där finns alla de viktiga förnödenheterna och verktygen som en modern verkstad behöver.
Generationsskiftet från fossil energi till förnybar energi är i full gång och morgondagens drivsystem är energibesparande och klimatvänliga.
För att elfordon ska kunna underhållas och repareras på ett fackmannamässigt sätt behöver bilverkstäderna lämpliga verktyg, förbrukningsmaterial och välutbildade servicetekniker som verkligen kan den nya drivkällan.
Würth kan inom detta område tillhandahålla ett brett utbud av alla de nödvändiga produkter och tjänster som krävs. Patrik Löhmus, Divisionschef för Fordon på Würth Svenska, berättar om satsningen på e-mobilitet.
– Marknaden förändrar sig snabbt och våra kunder efterfrågar det här. Det går otroligt fort nu då många stora biltillverkare rullar ut nya fordonsmodeller, både hybrider och 100% eldrivna. Självklart ställer detta krav på att bilverkstäderna ska kunna utföra service och reparation på dessa bilar. Vi vill därför hjälpa våra kunder att hitta det sortiment de behöver, berättar Patrik Löhmus.
Konceptet innehåller ett brett utbud av produkter för verkstäder som jobbar med e-mobilitet, bland annat verktyg, förbrukningsmaterial, varnings- och avspärrningsmaterial och inte minst skyddsutrustning.
– Det behöver inte vara krångligt att komma igång att jobba med el-bilar. Med vårt utbud av produkter kommer man väldigt långt. Det är också oerhört viktigt med säkerheten runtomkring, inte minst för de som hanterar fordonen. Där har vi koll på vad som behövs för att göra arbetsplatsen säker, fortsätter Patrik Löhmus.
Kompetens och service – en del av konceptet
Würth Svenska är en del av en världsomfattande koncern och har under framtagandet av konceptet kunnat ta del av lärdomar från andra länder som kommit långt när det gäller e-mobilitet. Det finns bland annat en nära dialog Würth Norge, där det säljs oerhört många el-bilar sedan flera år tillbaka.
– I dialog med våra kollegor i Norge har vi fått en riktigt bra inblick i hur deras fordonsverkstäder har fått ställa om till att möta behovet från kunderna kring e-mobilitet. De har varit till stor hjälp när vi utvecklat konceptet för den svenska marknaden, säger Patrik Löhmus.
Würth specialister och säljkår, som dagligen träffar kunder, genomgår just nu en utbildning i grunderna i e-mobilitet. Hur det fungerar, viktiga säkerhetsaspekter man behöver ha koll på. Servicen och säkerheten är viktig för Würth och tack vare utbildningen kan säljkåren stötta kunderna på flera sätt.
– Jag är oerhört stolt och glad över att få presentera vårt e-mobilitetskoncept. Våra specialister och produktchefer har gjort ett gediget arbete för att få fram ett koncept som ligger i tiden. Självklart vill vi vara med och visa marknaden att vi är i framkant, även när den är i snabb förändring, avslutar Patrik Löhmus.