Vistaprint satsar på mer design

99designs går ihop med Vistaprint, marknadsföringspartnern till miljontals småföretagare världen över

Vistaprint satsar på mer design 1
Patrick Llewellyn, verkställande direktör för 99design

Vistaprint, marknadsföringspartner till miljontals småföretagare världen över, meddelar idag att företaget går ihop med 99designs – en global kreativ plattform som gör det lätt för designers och kunder att arbeta tillsammans för att skapa design som de tycker om. Cimpress, moderbolag till Vistaprint, förvärvar 99designs. Företaget kommer att verka både som del av Vistaprint och som ett eget varumärke.

– Drivkraften bakom Vistaprints framtid med 99designs är att hjälpa småföretag. Vi vet hur viktig en bra design är för företagare som vill nå framgång. 99designs och Vistaprint delar samma värdegrund och vision om att vara en trovärdig partner för företagare. Det här lägger grunden för något större och mer värdefullt än något vi skulle kunna skapa på varsitt håll, säger Robert Keane, grundare och verkställande direktör på både Cimpress och Vistaprint.

Kombinationen av 99designs stora nätverk av begåvade frilansande designers och Vistaprints drygt 20 miljoner kunder gör det möjligt att skapa en global plattform som kan göra det lätt för småföretag att få tillgång till både professionella designtjänster och marknadsföringsprodukter på ett och samma ställe. Det ger även frilansdesigners på 99designs nätverk möjligheten att arbeta med Vistaprints kunder.

– Med tanke på hur människor har varit tvungna att samarbeta online i år har 99designs uppdrag att skapa kreativitet i syfte att ge människor världen över möjligheter aldrig varit mer aktuellt. Vi har gjort det möjligt att skapa kreativa fjärrförbindelser i mer än ett årtionde och vi har på nära håll sett hur de leder till framgång för småföretag och deras produktutvecklare. Vistaprints övertygelse och investeringar i både vårt team och teknik vittnar om den enorma potential i mänsklig förmåga att skapa och den djupa inverkan som fin design har på småföretag, säger Patrick Llewellyn, verkställande direktör för 99design.

Med fler än 20 miljoner kunder världen över erbjuder Vistaprint ett enormt urval skräddarsydda designschabloner för marknadsföring och säljfrämjande material. Under de senaste åren har Vistaprints kunder i högre grad utnyttjat designtjänsterna och fått tillgång till grafiska layouttjänster i realtid. Dessa möjligheter är oerhört omtyckta av småföretagare som vänder sig till Vistaprints kundservice för uppdrag, inklusive allt från iögonfallande plakat till att skapa basala reklamblad eller visitkort. Under pandemin har kunder även flockats till Vistaprints erbjudande “Vi designar det åt dig” genom en snabb och enkel layout för ansiktsmasker för kunder. Med förvärvet av 99designs kommer Vistaprint att utvidga för att ge ytterligare designtjänster för att stilla kundernas behov.

För att bli en mer komplett marknadsföringspartner för våra kunder utökar vi det interna teamet med 99designs begåvade frilansande proffsdesigners.

– De är experter på sofistikerade designprojekt. I takt med att affärerna växer måste även komplexiteten och betydelsen av designen också växa. För att täcka dessa behov så proffsigt och smidigt som möjligt sökte vi en partner som inte bara ger oss ett skalbart nätverk bestående av högt kvalificerade designtjänster men som delar vår vision att ge förstklassiga lösningar åt alla slags företagare, säger Vistaprints marknadschef Ricky Engelberg.

Patrick Llewellyn kommer att rapportera till Robert Keane och fortsätta att leda 99designs. Den stora gruppen frilansdesigners kommer att hjälpa både 99designs och Vistaprints kunder. Vistaprint planerar betydande investeringar som följd av förvärvet för att utvidga 99designteamet och påskynda takten i teknologi och produktutveckling för ett stort urval frilansdesigntjänster i syfte att stötta småföretag.