Välgörenhetsorganisationer utvecklar den digitala insamlingen med Klarna

Under 2020 har Klarna inlett samarbeten med fem välgörenhetsorganisationer i syfte att göra det enklare och smidigare att göra donationer och öka bidragen till organisationernas arbete.

Välgörenhetsorganisationer utvecklar den digitala insamlingen med Klarna 1
Michel Brygiewicz, marknadschef Barncancerfonden

Med en särskilt utvecklad “Donera”-knapp från Klarna erbjuder nu välgörenhetsorganisationerna sina givare ett enkelt sätt att hjälpa till.

I takt med att majoriteten av alla betalningar blivit digitala har välgörenhetsorganisationer tvingats ställa om och inte bara utveckla sin närvaro online, utan också sättet på vilket de samlar in pengar. Precis som inom e-handeln är det viktigt med så lite friktion som möjligt för att en tänkt donation inte ska avslutas oavsiktligt.

Utöver betalning med kort eller direkt från bankkonto har Klarna utvecklat en tjänst som gör det enkelt att bli månadsgivare till välgörenhetsorganisationer utan att ägna onödig tid åt att fylla i en rad olika formulär.

– Vi söker alltid nya vägar för att underlätta för givare att stötta oss i kampen mot barncancer. Möjligheten som Klarna erbjuder har effektivt ökat konverteringen av enskilda gåvor och månadsgivare i vår digitala marknadsföring, säger Michel Brygiewicz, marknadschef Barncancerfonden.

Under 2020 har Barncancerfonden, Cancerfonden, Hjärnfonden, Milkywire och Läkare utan Gränser valt att börja använda Klarna.

– Att se hur våra produkter ökar konverteringen för våra kunder gör mig alltid glad, men i de här fallen känns det förstås extra bra och jag är stolt över att vi kan vara en liten del i att utveckla de här organisationernas fantastiska arbete. Smidigheten vi är kända för inom e-handeln är numer minst lika viktig för välgörenhetsorganisationer när en växande del av donationerna görs online och jag hoppas att vi kan ansluta än fler organisationer under nästa år, säger Joakim Lundberg, Sverigechef Klarna.