Mer än 18,6 miljarder dollar hanterade hos Stripe under Black Friday och Cyber Monday
Hem UNDERSÖKNING Undersökning: Mer än 18,6 miljarder dollar hanterade hos Stripe under Black Friday och Cyber Monday

Undersökning: Mer än 18,6 miljarder dollar hanterade hos Stripe under Black Friday och Cyber Monday

Publicerat av: Redaktionen

Black Friday and Cyber Monday håller på att bli ett globalt fenomen, där miljarder spenderas varje år.

Mer än 30 000 Stripe-kunder runt om i världen slog nytt försäljningsrekord på plattformen.

Mer än fem miljoner nya Stripe Billing-prenumerationer skapades från Black Friday till Cyber Monday under årets mest hektiska shoppingperiod.

Från Black Friday till Cyber Monday (BFCM) hanterade Stripe mer än 300 miljoner transaktioner med en total betalningsvolym på mer än 18,6 miljarder dollar. Det var den största fyradagarsperioden någonsin på Stripe.

Stripe spårade dessa och ett dussin andra BFCM-mått i realtid på en ny webbplats, inklusive drifttiden för Stripe API. Under denna period av intensiv aktivitet hade Stripe API en tillgänglighet på mer än 99,999 %, med en topp på 27 395 förfrågningar per sekund.

Begreppet Black Friday myntades i Philadelphia på 1960-talet för att beskriva hur den fysiska infrastrukturen kämpade med den ökade volymen när folkmassorna vällde in i centrum i början av julsäsongen. Hur människor handlar har förändrats mycket sedan dess. Idag sker nästan hälften av all shopping under helgen efter Thanksgiving på nätet, vilket är anledningen till att perioden sedan 2005 har kallats Black Friday och Cyber Monday. Men julhandeln är fortfarande ett test av infrastrukturen – fast nu av den digitala finansiella infrastrukturen lika mycket som av fysiska vägar och butiker.

Under denna BFCM hanterade Stripe en toppvolym på 93 304 transaktioner per minut, samtidigt som API-upptiden var högre än 99,999%. Denna nivå av tillförlitlighet säkerställde att stora företag som Amazon, Shopify, Lightspeed och Squarespace maximerade sin intäktspotential under de mest aktiva shoppingdagarna på året.

– Black Friday-Cyber Monday är den mest hektiska tiden på året för Shopify-handlare. Stripes branschledande drifttid och prestanda hjälpte till att säkerställa miljontals framgångsrika transaktioner, säger Farhan Thawar, VP of engineering på Shopify.

BFCM har sitt ursprung i USA, men har nu blivit globalt. Under den gångna helgen hanterade Stripe mer än en miljard transaktioner i GBP, EUR, CAD och AUD och möjliggjorde köp i 185 länder. De vanligaste inköpsvägarna mellan olika valutor var amerikaner som handlade från kanadensiska handlare och brittiska konsumenter som handlade från företag i euroområdet.

Mer än 18,6 miljarder dollar hanterade hos Stripe under Black Friday och Cyber Monday

– Black Friday kan vara en riktigt stressig period för oss. Att ha en stabil plattform med en hög grad av drifttid är avgörande, så lyckligtvis kunde vi byta till Stripe och driva all vår trafik genom plattformen. Med Stripe behöver vi inte oroa oss för tillförlitligheten, säger Edward Whatmore, Chief Digital Officer på Mountain Warehouse, ett företag baserat i Storbritannien och en av världens största säljare av friluftsutrustning.

Han får medhåll av Jean-Cédric Costa, CIO på La Redoute, den franska detaljhandlaren med flera kanaler.

– Varje år är Black Friday och Cyber Monday ett måste för oss som arbetar med e-handel. Vi ser alltid en ökning av inköpen i alla länder där vi är verksamma. Att ha en pålitlig betalningspartner som Stripe är avgörande för att hantera dessa enorma volymer, och vi är mycket nöjda med det företagsstöd vi får från dem, säger han.

BFCM:s transaktionsvolym på Stripe har ökat mer än 300 gånger under de senaste tio åren. Stripe BFCM:s instrumentpanel visade den rekordhöga volymen i realtid, tillsammans med mätvärden för en rad olika Stripe-produkter. Totalt under BFCM:

  • Mer än 5,4 miljoner prenumerationer skapades med Stripe Billing. Det är mer än ett abonnemang
  •  för varje medborgare i Irland, och innebär att många företag på Stripe kommer att dra nytta av återkommande abonnemangsintäkter långt efter att BFCM är över.
  • Mer än 250 000 Stripe Climate-bidrag gjordes. Dessa donationer kommer direkt att bidra
  •  till att minska mängden koldioxid från atmosfären.
  • Mer än 530 000 minuter (motsvarande mer än ett helt år) av utcheckningstid sparades med
  •  Link, Stripes utcheckning med ett klick.
  • Över 16,7 miljoner bedrägliga transaktionsförsök förhindrades med Stripe Radar.

– När våra kunder svarar på den ökade efterfrågan från konsumenterna är vi fixerade vid att ständigt förbättra tillförlitligheten. Toppdagar som Black Friday ger oss en glimt av hur en genomsnittlig dag på Stripe kommer att se ut inom kort. Stripe är redan förberett för att hantera de mycket större volymer som våra kunder kommer att behöva från oss när deras företag växer, säger David Singleton, Chief Technology Officer på Stripe.

Relaterade Artiklar