Undersökning: Servicepersonal inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig
Hem UNDERSÖKNING Undersökning: Många anställda som servicepersonal inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig

Undersökning: Många anställda som servicepersonal inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig

Publicerat av: Redaktionen

Mer än varannan servicepersonal inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig det senaste året.

Det visar en undersökning med 1 100 servicepersonal inom handel, lager och logistik samt hotell och restaurang gjord på uppdrag av Quinyx, verksamt inom AI-driven schemaläggning.

Mer än varannan (53 procent) som är anställd som servicepersonal inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig de senaste tolv månaderna.

Motsvarande siffra totalt i undersökningen ligger lägre, på 48 procent. Det främsta skälet som de anställda inom detaljhandeln anger är att de inte tycker om arbetsmiljön: 37 procent svarar att det är därför de funderat på uppsägning, totalt ligger motsvarande siffra på 29 procent.

Ett annat problem inom detaljhandeln är underbemanning. Fler har märkt av underbemanning i detaljhandeln än i flera andra branscher i den här undersökningen: 33 procent mot 28 procent totalt. Samtidigt påverkas många anställda inom detaljhandeln negativt av den här situationen: hela 38 procent svarar att underbemanning triggar jobbrelaterad stress.

– Arbetsgivare måste vara lyhörda och förstå vad som är viktigt för sina anställda. Annars finns risken att det skapas en kultur där personalen jobbar mot både sina och företagets mål samtidigt. Det bidrar också till ökad motivation som får dem att vilja stanna kvar på jobbet, säger Erik Fjellborg, vd på Quinyx.

Servicepersonal vill ha mer uppskattning för sitt jobb

Totalt av de tillfrågade i undersökningen är det bara lite drygt hälften (54 procent) som anser att deras arbetsgivare värdesätter deras arbete. Nästan var tredje (29 procent) skulle vara mer engagerad i sitt jobb om de fick mer uppskattning för det, och även detta uppges som en vanlig anledning till att man funderat på att säga upp sig.

Undersökning: Servicepersonal inom detaljhandeln har funderat på att säga upp sig

– Att ge sin personal feedback och att skapa mer engagemang betyder mycket. Engagerade medarbetare kommer inte gratis men att få in deras idéer och input är ett första steg. Ett bra sätt att ta tillvara på personalens önskemål är att använda digitala verktyg som samlar allt på ett ställe, säger Erik Fjellborg.

Mer från undersökningen (totala siffror):
  • 48 procent har funderat på att säga upp sig under de senaste 12 månaderna.
  • 53 procent är stolta över sitt arbete.
  • 52 procent känner att deras kompetens kommer till användning.
  • Mer än var fjärde (28 procent) har märkt av underbemanning på sitt nuvarande jobb.
  • Fler män än kvinnor tycker att appar hjälper dem i arbetet: 37 procent mot 30 procent.
  • Fler män än kvinnor använder appar för att byta skift: 26 procent mot 21 procent. Kvinnor kontaktar istället sin chef (24 procent).
  • Yngre är mer positivt inställda till appar än äldre: 39 procent av de som är 18-24 är positiva medan bara 29 procent av de som är 35-44 är positiva till dem.
  • Möjligheten till karriärutveckling minskar med åldern: bland de yngsta (18-24) svarar 58 procent att de erbjuds den möjligheten, medan bara 50 procent av de äldsta (54+) erbjuds det.

 

Relaterade Artiklar