Hem NYHETER Testplattformen The Lobby tar nästa steg

Testplattformen The Lobby tar nästa steg

Publicerat av: Redaktionen

The Lobby har under snart två år varit en arena för innovativa handelskoncept.

Testplattformen The Lobby tar nästa steg 2

Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter

Testplattformen ska nu vidareutvecklas och som ett led i det arbetet kommer The Lobby i början av 2020 att lämna sina befintliga lokaler på Regeringsgatan 61 i Stockholm. Nästa år kommer lärdomarna från The Lobby istället att implementeras på andra handelsplatser.

Den 5 april 2018 invigdes The Lobby, AMF Fastigheters testplattform för framtidens handel, i MOOD District i Stockholm. Till och med november 2019 har 296 varumärken och innovativa handelskoncept varit i The Lobby och totalt har de bjudit in till 293 varumärkesaktiveringar av olika slag. Tillsammans har de bidragit till en rad insikter om handelns pågående transformation.

Som testplattform har The Lobby sedan start befunnit sig i ett stadie av ständig förändring och inom kort inleds nästa fas i utvecklingen.

För att kunna dra nytta av de lärdomar som samlats in kommer The Lobby i mitten av januari att lämna sina befintliga lokaler. De varumärken som nu huserar i ett fulltecknat The Lobby kommer alltså att bli de sista som visas på Regeringsgatan 61.

– Styrkan i The Lobby är just föränderligheten som konceptet inhyser och tiden är nu mogen för att låta The Lobby ta nästa steg. Det gör vi dels för att kunna möta våra kunders behov av ökad flexibilitet ute på handelsplatserna, dels för att låta lärdomarna anta fysisk form utanför en testlabbsmiljö. Vi vill ta vara på lärdomarna för att kunna vara än mer innovativa i utvecklingen av våra handelsplatser, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter.

Det finns redan exempel på hur lärdomar från The Lobby har antagit fysisk form på AMF Fastigheters andra handelsplatser. Den hållbara inrednings- och modeaktören #inspoSTHLM i MOOD Stockholm är ett exempel på ett innovativt handelskoncept som har startats och utvecklats i The Lobby och som sedan tagit klivet in i en handelsplats. Insikten om att den fysiska butiken går mer mot att erbjuda upplevelser som säljer varumärket, snarare än att vara en renodlad försäljningskanal, möjliggör etableringen av nya retailkoncept. Den urbana mötesplatsen P.U.S.H i Gallerian, som är till lika delar en skateboardpark och en shoppingdestination, är ett exempel på nytt retailkoncept.

– Vi äger några av Stockholms mest intressanta och nyskapande handelsplatser. The Lobby har varit en viktig komponent i utvecklingen av dem, bland annat för att kunna möta nya behov inom framtidens handel. Det arbetet kommer att fortgå under nästa år, säger Mats Hederos, vd på AMF Fastigheter.

Relaterade Artiklar