Som först i branschen lanserar nu Sweco en e-handelstjänst för kunder på den svenska marknaden.
I den digitala marknadsplatsen och e-handelsplattformen On Demand kan kunder få information om och beställa ett urval av Sweco Sveriges tjänster.
– Detta är ett nytt sätt att jobba, som också är oprövat i branschen. Genom en digital marknadsplats blir våra tjänster ännu mer lättillgängliga för företag och samhällsaktörer som på egen hand kan skaffa information och bilda sig en uppfattning om hur vi på Sweco kan bidra till deras och samhällets utveckling, säger Per Vidar Lundberg, Chief Digital Officer på Sweco.
I dagsläget innehåller e-handelsplattformen ett femtiotal av Swecos tjänster, och dessa kommer successivt att utökas. Här finns kompletta tjänstebeskrivningar med kostnadsbild och konkreta exempel på kundleveranser.
– Genom denna satsning tar vi ett stort steg mot ökad digitalisering och enkelhet, där Sweco och våra lösningar finns ett knapptryck bort. Oavsett kundtyp och vilka utmaningar som våra kunder står inför, ska det finnas relevanta tjänster. Det kan exempelvis vara hållbarhetscoachning, innovationsstrategi och geoteknisk fältundersökning, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige
Intresserade potentiella kunder lägger en förfrågan som besvaras inom 48 timmar av en konsult med den expertis som förfrågan gäller. Till skillnad från annan e-handel innebär ett ”köp” i Swecos e-handelsplattform inget bindande avtal, utan kunden får en offert att ta ställning till. Detta beror på att tjänsterna i On Demand oftast anpassas till kundens specifika behov.
– On Demand blir ett nytt och spännande komplement till hur vi traditionellt arbetat med säljprocesser – vi fortsätter förstås att svara på förfrågningar via andra kanaler och delta aktivt i upphandlingar över hela landet, säger Ann-Louise Lökholm Klasson