En klar majoritet av svenskar planerar att fortsätta handla på nätet efter pandemin.
Två av tre, 66 procent, planerar att handla livsmedel online i högre eller lika hög grad som i dag. Trots att andelen äldre som handlar på nätet har ökat mycket har tre av tio, 29 procent, av de som är över 50 år någon gång det senaste året avstått att handla online av rädsla för att bli hackad. Det visar den nya Sifoundersökningen Säkerhetsbarometern från TietoEVRY.
– Det är tydligt att pandemin fått allt fler att handla på nätet och vi bedömer att en ännu större del av julhandeln än tidigare kommer att ske online i år. Eftersom många nu vänjer sig vid att göra sina inköp på nätet så kommer de fysiska butikerna att behöva arbeta ännu mer med kundupplevelsen för att locka tillbaka kunderna när allt återgår till det nära normala, säger Oskar Ehrnström, säkerhetsexpert på TietoEVRY.
E-handeln har fått ett stort uppsving under pandemin och de flesta svenskarna tänker fortsätta handla på nätet i högre eller lika hög grad som i dag även när den är över. Drygt tre av fyra, 76 procent, kommer att handla hemelektronik samt sport och fritidsartiklar på nätet i högre eller lika hög grad som i dag. Två av tre, 66 procent, planerar dessutom att handla livsmedel online i högre eller lika hög grad som i dag.
Undersökningen visar även att fyra av tio, 42 procent, av de som är 65 år och äldre är oroliga för att deras personliga information ska hackas när de handlar på nätet. Bland de som är över 50 år har tre av tio, 29 procent, till och med avstått från att handla på internet av rädsla för att bli hackad.
– Nu när allt fler handlar på nätet så är det viktigt att alla också ska kunna känna sig trygga med det. Generellt så ser vi inte att de stora riskerna uppstår vid köp i väletablerade webbutiker, utan snarare kopplas till mindre aktörer eller rena bedrägerier. Säkerheten hos de väletablerade näthandlarna i Sverige är över lag god, men många kan bli ännu bättre på att förmedla det till sina kunder, säger Oskar Ehrnström.
Andelen som handlar på nätet har stigit från omkring 70 procent innan pandemins början till omkring 77 procent i dag, enligt Postnords undersökning e-barometern. Det är framförallt personer över 50 som har ökat sin onlineshopping. Samtidigt visar TietoEVRY:s Säkerhetsbarometer att det är de som är över 65 som mest saknar att handla i en fysisk affär.
Så kommer svenskar att fortsätta shoppa online efter pandemin
(Andel som svarar i samma grad som nu eller mer än under pandemin)
1. Hemelektronik, 76 procent
2. Sport- och fritidstillbehör, 76 procent
3. Skönhet och hälsa, 75 procent
4. Mode och skor, 75 procent
5. Dagligvaror, exempelvis mat, 66 procent