Ska bli den självklara destinationen för sport- och sportmode!
Digitala marknadsplatser har länge varit stort i USA och för ett år sedan gjorde Amazon sitt intåg Sverige.
Nu hakar sportkedjan Stadium på e-handelstrenden med marknadsplatsen Stadium Connect som är helt inriktad på sport- och sportmode. Flera välkända varumärken har redan anslutit sig.
Att handla online är idag en självklarhet för de flesta svenska konsumenter och enbart under förra året växte den svenska e-handelns totala omsättning med 35 miljarder kronor, en ökning på 40 procent, enligt PostNords rapport E-barometern.
I USA och i flera länder runt om i Europa har digitala marknadsplatser som Amazon och Zalando tagit över en allt större del av e-handeln under de senaste åren. Marknadsplatser växte över 80% mot föregående år i fjärde kvaratalet 2020 globalt, men i Sverige har den utvecklingen inte gått lika snabbt. Det kan dock komma att ändras när fler lokala aktörer börjar erbjuda marknadsplatser.
Nu lanserar Stadium, Sveriges ledande sportkedja, den digitala marknadsplatsen Stadium Connect. Det ger både stora och små sportvarumärken möjlighet att sälja sina produkter via Stadiums webbshop.
– Vi började utreda möjligheten för en marknadsplats redan för ett par år sedan och har sen dess haft en dialog med ett antal av våra befintliga leverantörer som såg flera fördelar. Vi valde att bygga Stadium Connect på Mirakl Marketplace Platform på grund av dess anseende som en ledande lösning inom branschen. Tjänsten lanserades i början av maj, och under sommaren körde vi igång med ett tiotal partners. Nu märker vi hur intresset växer ordentligt, både bland våra kunder och partners, säger Tommy Resin, Head of Marketplace på Stadium.
Stadium är Sveriges ledande sporthandelskedja, både inom butiksförsäljning och e-handel och har de senaste åren haft en riktigt bra tillväxt i både besöksmängd och omsättning i den digitala handeln. Med Stadium Connect kommer sortimentet att breddas rejält, både inom kategorier där Stadium redan är starka och med nya områden som till exempel. surfing, kampsport, fitness och ridsport. Kunderna handlar produkterna på Stadiums vanliga sajt, men de levereras direkt från partnerföretagens egna lager. Idag möts en Stadiumkund av ca 7000-8000 produkter i våra butiker och över 20 000 produkter online.
– Vi kommer i rätt snabb takt dubbla utbudet online genom Stadium Connect men vi tänker inte stanna där. Våra partners produkter integreras i Stadiums plattform, de har full kontroll på prissättning och vilka produkter de vill sälja. Vi tar hand om kundservice och betalning, men den kanske allra största fördelen är att våra partnervarumärken får tillgång till en målgrupp som lever ett aktivt liv och har ett stort intresse för sport och sportmode, säger Tommy Resin.
Stadium har, sedan ett par år tillbaka, kunnat erbjuda kunderna att handla produkter direkt från Adidas och Nike, både unika produkter och när storlekar har tagit slut i Stadiums eget lager. I och med lanseringen av Stadium Connect tar Stadium nästa steg med en marknadsplats för både stora och små sportvarumärken inom alla möjliga olika produktkategorier, allt för att bli den naturliga destinationen för sport- och sportmode. Ett 30-tal partners har redan anslutit sig, allt från Craft och Casall till Surfskjulet och Didriksons. Marknadsplatsen är idag i gång på Stadium men kommer även till Stadium Outlets e-handels sajter. Första målet är att samarbeta med över 200 partners inom de närmaste åren.
– Vi vill hjälpa alla att leva ett mer aktivt liv och med Stadium Connect får vara kunder tillgång till ett större utbud och våra partners når en målgrupp som älskar sport och sportmode, säger Tommy Resin.