Omvärldens förväntningar på leveranstider säger något om vad som väntar för svenska e-handlare och transportbolag när e-handelsplattformarna växlar upp leveranserna i Sverige.
Svenska konsumenter har bland de lägst ställda förväntningarna på både leveranstid och spårbarhet av alla länder i SOTIs senaste undersökning State of Mobility in Retail.
Om en nätbutik har längre än två dagars leveranstid skulle 30 procent av svenskarna välja att handla någon annanstans, medan 42 procent skulle acceptera leveranstiden. I till exempel Mexiko och USA skulle nästan hälften byta affär och bara 23 procent acceptera leveranstiden. När det kommer till spårbarhet förväntar sig 58 procent av svenskarna att kunna spåra sin försändelse från orderläggning till leverans, vilket är lägst av alla länder i undersökningen. I Mexiko är motsvarande andel 87 procent, i Frankrike 74 procent och i Kanada och USA 67 procent.
Utbudet styr förväntningarna
Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI, tror att det är utbudet på marknaden som styr förväntningarna.
– Det är inte särskilt långsökt att tänka sig att tillgången på supersnabba leveranser har påverkat kundernas efterfrågan och förväntningar, även om det så klart också finns andra faktorer som är del i förklaringen. Tittar vi på de andra länderna i vår undersökning så erbjuder världens största e-handlare leveranser samma dag i samtliga utom Sverige och Mexiko, säger Stefan Spendrup.
– Mexikanska konsumenter sticker ut med absolut högst förväntningar, särskilt på spårbarhet. I Mexiko finns flera e-handelsplatser med fokus på att pressa leveranstiden, och den mexikanska marknaden är över lag väldigt fokuserad på spårbarhet, berättar Stefan Spendrup.
Svenska nätbutiker och transportbolag behöver förbereda sig på ökade krav
Det har en tid spekulerats vilt kring om och när supersnabba leveranser ska lanseras på bred front även här i Sverige. Än finns inga bekräftade uppgifter, men Stefan Spendrup menar att svenska nätbutiker och transportbolag behöver vara beredda på att kunna följa med i kampen om att korta leveranstiderna och öka spårbarheten, eftersom även de svenska kundernas efterfrågan på det kommer öka.
– Oavsett vem som börjar introducera supersnabba leveranser på bred front så är jag övertygad om att vi kommer se en kraftig ökning av konsumenternas förväntningar när det väl sker. Vi svenskar är inte unikt tålmodiga eller något sådant, så vi kommer med all säkerhet se samma utveckling här som i andra delar av världen, säger Stefan Spendrup.