Undersökning: Mer än var femte svensk bojkottar Amazon
Hem UNDERSÖKNING Undersökning: Mer än var femte svensk bojkottar Amazon

Undersökning: Mer än var femte svensk bojkottar Amazon

Publicerat av: Redaktionen

Amazon lanserade sin svenska webbplats i oktober förra året.

Undersökning: Mer än var femte svensk bojkottar Amazon

E-handelsjättens inträde på marknaden har väckt en motreaktion hos många svenska konsumenter, visar en färsk undersökning.

Enligt en rikstäckande undersökning som genomfördes i Sverige på uppdrag av teknikföretaget Qvik i mitten av mars hade mer än en femtedel av de svenska konsumenterna (21,3 procent) valt att bojkotta Amazons nätbutik, med motiveringen att företaget tar marknadsutrymme från lokala företag. 14 procent svarade också att de medvetet försöker att handla i lokala butiker.

Många svenskar återvände till den välbekanta webbutiken

Amazons konkurrensfördelar, jämfört med lokala aktörer, är att de erbjuder ett stort urval, låga priser, snabb leverans, och de har en stor marknadsföringsbudget.

– Som snabbast levererar Amazon produkter till konsumenter på en dag, säger Jesse Vartiainen, chef för Qviks svenska verksamhet. Genom effektiv marknadsföring engagerar e-handelsjätten sina kunder och ser till att konsumenten inte ens tänker på att leta efter de produkter de vill ha någon annanstans. Enligt undersökningen som vi genomfört har företaget dock inte lyckats med detta i Sverige. E-handel har till stor del skett på lokal nivå i de nordiska länderna innan Amazon anlände: endast cirka 20 % av e-handeln i regionen har varit gränsöverskridande. Nästan en av fem av de som svarat på vår undersökning, eller 16,3 procent, hade provat Amazon en gång, men sedan återgått till att handla på de webbutiker som de tidigare hade handlat hos.

Fyra av tio vill ha lätthet och billiga priser

Läget inför Amazons inträde på den nordiska marknaden var spänt, särskilt på grund av priskonkurrensen. Den globala jätten har i princip samma produkter som andra onlinebutiker i sitt sortiment, men säljer produkterna till ett något billigare pris. Aggressiv priskonkurrens kan vara avgörande i ett område med hög kostnadsstruktur i handelssektorn.

– Vår undersökning visar att Amazon är ett lönsamt alternativ för prismedvetna svenska konsumenter. Mer än fyra av tio svenskar, eller 40,8 procent, betonar pris och lätthet i sin online-shopping, konstaterar Vartiainen.

Mer än två tredjedelar (67,2 %) av de svarande sa att Amazons inträde på den svenska marknaden inte hade påverkat deras handlande på något sätt. Mindre än fem procent av de tillfrågade handlar inte online.

Inte alla är intresserade av den lokala aspekten

För många svenskar är en lokal e-handel inte lika viktig. Nästan en av fem svenskar (19 procent) vet inte vilka nätbutiker som är lokala. Nästan lika många respondenter (18 procent) är inte alls intresserade av varifrån nätbutikerna kommer.

I Finland har coronaepidemin däremot inspirerat konsumenter att göra stödjande köp online.

– Enligt en undersökning som vi beställde i april förra året hade nästan varannan finsk konsument valt att stödja sin favoritbutik eller hobby genom online-shopping under epidemin. Å andra sidan är e-handelns inhemska natur inte särskilt viktig för finländarna. Bara 15 procent tycker att den lokala aspekten på e-handeln är viktig, säger Vartiainen.

Relaterade Artiklar