Hem NYHETER Sofie Källström och WDP skakar om merchandise-branschen med sitt digitala arbetssätt

Sofie Källström och WDP skakar om merchandise-branschen med sitt digitala arbetssätt

Publicerat av: Redaktionen

Merchandise-branschen omsätter drygt 8,4 miljarder kronor om året i Sverige.

Sofie Källström och WDP skakar om merchandise-branschen med sitt digitala arbetssätt 2

Sofie Källström

Med mål som att sälja färre produkter och att ha en B2C-approach till B2B-arbete vill Sofie Källström och hennes företag We Do Promotion utmana och utveckla en gammal bransch genom att erbjuda datadrivna lösningar och ett logiskt och innovativt sätt att se på merchandise, bland annat med satsning på egna e-handlar för influencers. Som ung kvinnlig företagsledare banar hon dessutom ny mark i ett traditionellt mansdominerat fält.

— Merch behöver inte vara en fysisk produkt, men ändå är det fortfarande så att ett företag bestämt en viss budget de kan lägga på varumärket, och så har de beställt kepsar eller jackor för två miljoner kronor. Sedan ligger de produkterna och dammar på något lager, eller så används de men sticker inte ut och är inte intressanta. Där vill vi kunna komma in redan i planeringsstadiet och säga om det verkligen är smart att bara köpa in produkter för hela summan – man kanske ska skapa ett datorspel för mässan man ska delta på och ha kepsar som pris istället. Det handlar ju om att ge varumärket uppmärksamhet, säger Sofie Källström.

För Sofie Källström handlar det om att närma sig mediebyråerna i det sätt de arbetar, men att ständigt ha kvar den yrkeskunskap som finns i merch-branschen. På samma sätt som att man om man behöver exempelvis PR tar in flera företag för en pitch, menar Sofie Källström att man borde göra med även merch. Att man inte gör det visar på att man inte förstår hur stor påverkan rätt sorts merch kan ha.

— Merch lever ofta sitt eget liv. Har ett företag 50 kontor runt om i världen och alla 50 får eget ansvar att köpa in julklappar eller merch så riskerar det att bli 50 olika budskap för ett och samma varumärke. Merch är en så otroligt viktig del av varumärkesplaceringen, men allt för många missar det, säger Sofie Källström.

Utöver att WDP hjälper traditionella företag med merchandise, har de nu även inlett en influencersatsning. Den innebär att influencers får ta fram sin egen merch i samarbete med WDP, och WDP står för allt administrativt arbete och tar hela risken. Influencern kommer bara med budskapet och ansvarar för marknadsföringen. 15 olika shoppar ska upp innan julhandeln.

Relaterade Artiklar