Snart kan Uberresenärer med för låga betyg stängas av från plattformen

I samband med att Uber uppdaterar sina användarregler införs avstängning av passagerare med för lågt betyg.

Syftet är att stärka säkerheten för förarna och uppmuntra till ömsesidig respekt under färden.

Efter en avslutad resa med Uber får förare och passagerare möjlighet att betygsätta varandra mellan 1 och 5. Det finns också möjlighet att lämna feedback i form av komplimanger eller konstruktiv kritik direkt i appen. Syftet med betygs- och feedbacksystemet är att säkerställa gott uppförande under färden och att alla användare – förare såväl som passagerare – ska trivas.

Sedan tidigare har förare som haft ett för lågt betyg stängts av från Ubers plattform efter ett antal varningar. I samband med att Uber nu uppdaterar sina användarregler införs även avstängning av resenärer med ett för lågt betyg och för många negativa kommentarer, för att stärka säkerheten för förarna.

– En resa med Uber ska vara en bra upplevelse för både förare och passagerare. Förarna är en viktig del av vår verksamhet och deras fordon är deras arbetsplats. Därför inför vi nu avstängning även av passagerare som konsekvent mottar låga betyg och negativ feedback, alla ska känna sig trygga på vår plattform. Det är dåliga nyheter för dåligt beteende och goda nyheter för vårt community, säger Joel Järvinen, Nordenchef på Uber.

Uber har sedan i maj i år deaktiverat passagerare med för låga betyg i USA. Nu rullas det också ut i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Så här funkar det: En resenär som riskerar avstängning på grund av för lågt betyg kommer först att bli varnad och få tips på hur de kan förbättra sitt betyg. Innan en varning utfärdas kartläggs också faktorer som hur länge betyget varit för lågt samt betyg för de senaste resorna. Om betyget, trots upprepade varningar, fortsätter att vara för lågt kommer användaren inledningsvis att stängas av temporärt. Sker ingen förändring därefter gäller permanent avstängning.

5 tips från förare på hur du som passagerare får bra betyg:

  • Behandla föraren med respekt, visa hänsyn och var trevlig
  • Kom i tid, och låt inte föraren vänta när hen har anlänt
  • Smäll inte i bildörrar och skräpa inte ner i bilen
  • Respektera förarens personliga utrymme, viljan att konversera kan exempelvis variera
  • Följ de lokala lagarna och uppmuntra inte föraren att exempelvis köra snabbare eller ta in fler personer i bilen än vad som är tillåtet