Så ökar Lindex försäljningen med en ny mer agil e-handelsplattform

När Covid-19 slog till skiftade konsumenterna fokus till e-handeln.

Så ökar Lindex försäljningen med en ny mer agil e-handelsplattform 1Många återförsäljare var oförberedda på anstormningen och kunde inte hantera den ökade efterfrågan. Modeföretaget Lindex hade redan förberett sig med en ny mer agil e-handelsplattform byggd på lösningar från mjukvaruföretaget Citrix. Lindex kunde snabbt anpassa sina resurser och fortsätta leverera en digital shoppingupplevelse i världsklass.

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med över 460 butiker på 18 marknader och försäljning online. Att handla kläder kräver en personlig touch och Lindex byggde en robust onlinebutik som erbjöd just det. När trafiken på hemsidan ökade, insåg klädkedjan att en uppgradering av infrastrukturen var nödvändig för att kunna bemöta den växande skaran av onlinekunder.

– Den globala pandemin påskyndar övergången till e-handel och återförsäljare måste anpassa sig till de pågående förändringarna. Med Citrix lösningar har vi kunnat tillhandahålla en säker och pålitlig digital upplevelse som engagerar våra kunder och samtidigt bibehåller den smidighet och flexibilitet som krävs för att driva vår verksamhet framåt i dessa utmanande och osäkra tider, säger Florian Westerdahl, CTO på Lindex.

Tillsammans med Citrix och Xenit togs en ny lastbalanserare fram i e-plattformen som baseras på Citrix ADC. Lastbalanseraren ökar hastigheten i användarupplevelsen på e-handelsplattformen gentemot slutkund. Man valde även att ställa om sitt arbetssätt för att möta den nya situationen. Lösningen kan distribueras lokalt, och på alla molntyper och cloud-native-plattformar och gör det möjligt för företag att leverera en bättre användarupplevelse oavsett enhet och plats.

– Nya tjänster som förbättrar användarupplevelsen kan enkelt distribueras. Systemet är även skalbart för att möta varierande efterfrågan, vilket leder till mycket snabbare svarstider, säger Florian Westerdahl.

Lindex använder också lösningen för att förbereda framtidens detaljhandel.

– Vi driver inte bara en webbplats. Vi bygger en gemensam plattform för att digitalisera alla våra kanaler och levererar nya tjänster och applikationer som glädjer våra kunder och driver tillväxt, säger Florian Westerdahl.