E-handeln ökar stadigt för varje år och vart tredje köp medför någon form av retur, byte eller reklamation.
Många aktörer på återköpsmarknaden erbjuder hantering av returer men behovet är betydligt större än så.
Reclaimit vill ta automatisering till en helt ny nivå och ge handlaren full kontroll över hela återköpsprocessen. Från returer, byten och reklamationer till regresser för återbetalning gentemot tillverkaren.
– Vi vill hjälpa handlaren att skapa en stark lojalitet till sina kunder. Det gör vi genom att omvandla fel köp till rätt upplevelse, förtydligar Wilhelm Hamilton, VD på Reclaimit.
QR-kod för returer
Som ett led i att förbättra slutkundens upplevelse har Reclaimit i samarbete med Postnord nu implementerat en QR-kod som avskaffar returfraktsedeln och möjliggör att man istället kan skriva ut denna direkt hos ombudet. Det är ytterst få konsumenter som har skrivare hemma, eller har lust att klippa ut en returetikett och fästa på ett paket. En QR-kod bidrar väsentligt till att förenkla returprocessen och hela köpupplevelsen.
–Vi har sett ett ökat behov av förenklad returhantering och har nu integrerat denna tjänst över hela landet, säger Saman Hadiani , affärsutvecklingschef på Postnord.
Lampgallerian först ut
Först ut att implementera denna tjänst är Lampgallerian, som är marknadsledande på belysning online samt ny kund hos Reclaimit sedan årsskiftet. För Lampgallerian är kundupplevelsen affärskritisk, då rätt bemötande online får dem att komma tillbaka och handla igen.
– Vi sökte en partner i framkant som förstod vår affär, våra slutkunders behov och samtidigt kunde ge oss en smidig hantering med full kontroll i alla kanaler. Detta fann vi hos Reclaimit, säger Jacob Croona, inköpschef på Lampgallerian.