Personalisering och mobilanpassat innehåll är avgörande, avslöjar ny rapport från Ooyala
Hem NYHETER Personalisering och mobilanpassat innehåll är avgörande, avslöjar ny rapport från Ooyala

Personalisering och mobilanpassat innehåll är avgörande, avslöjar ny rapport från Ooyala

Publicerat av: Redaktionen

Data är nyckeln till att leverera innehåll som konsumenter vill ha, oavsett var och när de vill ha det.

Personalisering och mobilanpassat innehåll är avgörande, avslöjar ny rapport från Ooyala 2Ooyalas senaste rapport State of the Media Industry 2018 är en väckarklocka för medieföretag som ännu inte anammat en datadriven affärsmodell med mobilen i centrum.

“Konsumenterna förflyttar sig i allt snabbare takt till digitala och sociala plattformar och förväntar sig ha tillgång till allt innehåll, oavsett tid på dygnet eller var de befinner sig”, säger Belsasar Lepe, grundare och CTO på Ooyala. “Medieföretag kämpar i motvind för att hålla jämna steg med sina konsumenter och data är nyckeln till att hitta nya sätt att engagera och behålla dem.”

Ooyala, en ledande leverantör av mjukvaror och tjänster som förenklar komplexiteten i att producera, streama och tjäna pengar på video, har identifierat tre faktorer som påverkar dagens medieaktörer:

  1. Mobil teknologi – exempelvis nya mobiler och det planerade 5G-nätet
  2. Data – vilket inkluderar artificiell intelligens (AI) för att kunna erbjuda ett mer personligt innehåll
  3. Nya tittarupplevelser – som förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR).

Rapporten baseras på ny forskning som lyfter fram den enorma tillväxten av rörligt innehåll i mobilen. Bland annat framkommer det att;

  • Mobilen representerar mer än 60% av allt videotittande och långa videoklipp konsumeras numera på alla skärmar (Ooyala).
  • 34% av tonåringar tittar på underhållning i sina mobiler, och tittar på upp till 70 videoklipp dagligen.
  • Över 80% av millennials kommer titta på video i sina mobiler år 2022 (Nielsen).

“Att titta på video i mobilen är inte längre något nytt – konsumenter förväntar sig idag att innehållet är anpassat till formatet” säger Belsasar Lepe.

Förmågan att kunna skapa starka och trovärdiga varumärken samt leverera ett kvalitativt och unikt innehåll genom att ha djupare förståelse för vad olika målgrupper vill ha är avgörande för medieföretag i framtiden.

Artificiell intelligens (AI) fortsätter att ha en viktig roll hos medieföretag, dels för att förstå vad konsumenterna efterfrågar men också för att kunna erbjuda dem innehåll som de är villiga att betala för.

“Det sägs att ‘Big Data’ är avgörande”, kommenterar Belsasar Lepe. “Förmågan att samarbeta, differentiera och innovera kommer, tillsammans med data, vara några av de viktigaste tillgångarna, i jakten på nya intäkter. Allt fler kommer använda  data för att hantera sitt innehåll, integrera sina publiceringssystem samt använda personalisering för att nå fram till och behålla önskade målgrupper och annonsörer.”

Rapporten lyfter fram nya tittarupplevelser som AR och VR vilka tros kunna utöka tiden som konsumenter spenderar med videoinnehåll. En framtida bidragande faktor för att få fler att konsumera AR, VR och 360-video i mobilen är det planerade 5G-nätet.

“Med hjälp av data kan publicister nå ut till sina konsumenter och erbjuda dem nya och spännande tittarupplevelser, som AR och VR, vilket bidrar till att stärka relationen,” kommenterar Lepe. “Det är viktigt att ha koll på tekniska genombrott för att kunna ligga steget före och förutspå hur vi konsumerar media i framtiden,” avslutar han.

Relaterade Artiklar