Varumärkena Orrefors och Kosta Boda satsar för första gången på e-handel
Hem E-HANDEL Varumärkena Orrefors och Kosta Boda satsar för första gången på e-handel

Varumärkena Orrefors och Kosta Boda satsar för första gången på e-handel

Publicerat av: Redaktionen

Orrefors och Kosta Boda har under 2021 genomfört ett grundligt digitaliseringsprojekt som omfattar allt från varumärkesdesign till upphandling av ny teknik.

Varumärkena som tidigare enbart funnits tillgängliga via återförsäljare vill nu skapa en relation direkt mot konsument via egna digitala flaggskeppsbutiker.

Med satsningen ämnar Orrefors och Kosta Boda att möta en yngre och mer digital målgrupp, samt snabbt expandera till nya marknader internationellt.

För första gången i varumärkenas 279 år långa historia satsar Orrefors och Kosta Boda på att få en direkt relation mot konsument via sina egna e-handelskanaler. Varumärkena har genom åren skapat sig en marknadsledande position inom glas och konstglas i skandinavien och internationellt, trots att man fram tills nu helt och hållet har förlitat sig på försäljning via återförsäljare. Tillsammans med e-handelsplattformen Centra och webbyrån Grebban har Orrefors och Kosta Boda under 2021 genomgått en grundlig transformation som omfattar allt från att skapa en ny varumärkesidentitet, till att lansera två fristående digitala flaggskeppsbutiker som nu blir den direkta länken mellan de båda varumärkena och dess konsumenter. För att leda digitaliseringsprojektet har Orrefors/Kosta Boda rekryterat Johan Lidenmark som avslutade sin roll som Chief Digital Officer på InterSport i januari.

Varumärkena Orrefors och Kosta Boda satsar för första gången på e-handel

Johan Lidenmark

– Orrefors och Kosta Boda tar nu de första stegen mot att bli två digitalt erkända varumärken på global nivå. Första steget till att uppnå detta är att skapa oss en större förståelse för vilka våra kunder är. Detta var tidigare svårt då all försäljning skedde via våra återförsäljare, men när vi nu säljer direkt-mot-konsument har vi helt andra förutsättningar att skapa en direktrelation med våra konsumenter – vilket också möjliggör för oss att nå den yngre målgruppen, som tidigare i huvudsak haft en koppling till Orrefors och Kosta Boda genom sina föräldrar. Vi börjar från noll och har en hel del jobb framför oss. För vår framtid är det väldigt viktigt att komma nära våra kunder och se mönster inom respektive målgrupp, säger Johan Lidenmark, Head of Digital på Orrefors Kosta Boda AB.

Med den nya satsningen ska Orrefors och Kosta Boda stärka sina positioner globalt. För att lyckas med detta satsar man på att lyfta fram de båda varumärkenas unika vision och konstnärliga uttryck genom skräddarsydda e-handelsupplevelser som inte är begränsade till geografisk marknad. Satsningen kommer först lanseras i Skandinavien, för att sedan rullas ut i Europa där både Orrefors och Kosta Boda har kännedom sedan tidigare.

Johan Lidenmark fortsätter:

– Samarbetet med Centra och Grebban har haft betydande roll för att vi ska kunna accelerera tillväxten utomlands då de hjälpt flera andra varumärken i vår position ta klivet ut i världen. Tillsammans har vi byggt två skalbara flaggskeppsbutiker som är anpassade för att sälja DTC globalt med automatiserade, lokalanpassade lösningar för varje marknad. Vi har redan en del varumärkeskännedom globalt bland annat i Europa. Jag ser enorma möjligheter till att öka den kännedomen kraftigt under kommande år. För att lyckas med detta är det dessutom essentiellt att vi förmedlar våra varumärkens två helt olika energi och identiteter digitalt – Orrefors med sin skandinaviskt tidlösa och eleganta touch, och Kosta Boda som är mer samtida, kreativt och modigt, avslutar Johan Lidenmark, Head of Digital på Orrefors Kosta Boda AB.

 

Relaterade Artiklar