Trots tveksamheter kring konsumenternas förtroende visar den senaste statistiken att svenskarna återigen har gett sig ut på nätet på jakt efter fynd under årets Black Friday– och Cyber Monday-reor.
Data som samlats in runtom i Europa av nShift, global ledare inom programvara för delivery management, visar att paketvolymerna för Black Friday i Sverige endast var 3 % lägre än 2021.
Antalet paket som hanterades under Cyber Monday var å andra sidan mer än 1,5 % högre än förra året.
Den påtagliga ökningen i konsumenternas köplust blir tydlig när man jämför årets statistik med en genomsnittlig fredag eller måndag. I Sverige ökade paketvolymerna för årets Black Friday med 79 % jämfört med en vanlig fredag och för Cyber Monday var volymerna 58 % högre än en genomsnittlig måndag.
nShifts CEO Lars Pedersen säger: ”Inför Black Friday och Cyber Monday var det många som trodde att de globalt ökade levnadskostnaderna skulle sätta käppar i hjulet för dessa traditionella lågprisdagar. Nu står det dock klart att kunderna i år har varit lika måna om att hitta fina erbjudanden som tidigare.”
Även under veckans fyra inledande dagar visade paketvolymerna en svag minskning i Sverige. Resultatet för hela veckan var 1,3 % lägre jämfört med samma dagar föregående år. Måndagen och tisdagen visade dock positiva resultat, med en ökning på cirka 1 %.
Lars Pedersen fortsätter: ”De här dagarna ser vi en märkbar ökning i antalet paket som handlarna hanterar och det är viktigt att de gör sitt allra bästa. Om kunderna inte får den leveransupplevelse de förväntar sig kommer de att leta vidare. Om årets Black Friday eller Cyber Monday inte blev som handlarna hade tänkt sig är det hög tid för dem att börja planera inför nästa år.”
Handlare som lär sig något nytt av årets Black Friday och Cyber Monday ligger steget före konkurrenterna inför nästa år. I grund och botten handlar det om att skapa en shoppingupplevelse som går hem hos kunderna. Det innebär att erbjuda rätt leveransalternativ, hålla kunderna uppdaterade och underlätta för dem att returnera varorna om de inte är nöjda.