Omvänt mentorskap – En nödvändighet för att maximera kunskapsutbytet mellan generationer?

Omvänt mentorskap handlar verkligen om kunskapsutbyte mellan generationer av yrkesverksamma personer.

Chefer behöver förstå hur yngre generationer ser på sitt arbetsliv och på användningen av ny teknik för att öka företagets konkurrenskraft och för att attrahera rätt medarbetare.

Mentorerna.se ser en ökad efterfrågan på yngre mentorer och ansluter nu flera Young Professionalls som erbjuder Omvänt mentorskap. Företag som Microsoft, Volkswagen och Sverige Radio är exempel på företag som har infört Omvänt mentorskap.

Vår erfarenhet är att mentorskap av denna typ skapar nya insikter och energi både för chefen som väljer en yngre mentor och för mentorn.

En annan effekt är att förståelsen för hur ny teknik kan öka kundernas upplevelse och därmed öka företagets konkurrenskraft. För den yngre mentorn skapas ett värdefullt affärsnätverk och nya möjlighet till en karriär i organisationen.

Som i ett led i lanseringen av Omvänt mentorskap erbjuds ett gratis mentormöte till medarbetare och chefer. Ett 15-tal nya mentorer ansluts nu, med kunskaper och erfarenhet inom ekonomi/finans, konsumentprodukter, livsmedel, reseindustrin och ledarskap för att nämna några områden säger Bo Wigstrand, VD Mentorerna.se.

Vi upplever att det finns ett stort behov av personlig rådgivning och förhoppningsvis kan ett första kostnadsfritt möte bli början på ett spännande mentorskap och personlig utveckling för många chefer och medarbetare, tillägger Bo Wigstrand.