Hem NYHETER Ökat engagemang hos Storytel – över 1 miljon recensioner

Ökat engagemang hos Storytel – över 1 miljon recensioner

Publicerat av: Redaktionen

Engagemanget hos Storytels användare slår nya rekord.

Ökat engagemang hos Storytel – över 1 miljon recensioner 3Över 1 miljon recensioner av ljudböcker och e-böcker har publicerats i appen globalt. Storytels användare har även delat med sig av över 10 miljoner känslor kopplade till sina läsupplevelser på mindre än ett år. Den genre som har genererat högst engagemang hos användarna är deckare tätt följt av romaner och barnböcker.

I takt med det ökade intresset för ljudböcker har även debatten kring avsaknandet av  ljudboksrecensioner på kultursidorna intensifierats i olika forum under hösten. Flera medier har fått upp ögonen för ljudboken och recenserar nu ljudberättelser mer frekvent.

Bland Storytels användare syns ett mycket stort engagemang kring just recensioner. På mindre än ett år har över 1 miljon recensioner av ljud- och e-böcker publicerats i appen globalt. Den Storytel-användare som engagerat sig i störst utsträckning har delat med sig av hela 343 recensioner sedan funktionen återinfördes. Deckare är mycket populärt bland Storytels användare och är den genre som hittills i år fått flest recensioner i appen, följt av romaner och barnböcker.

– Det är fantastiskt att Storytels användare i så stor utsträckning engagerar sig och delar med sig av sina personliga reflektioner och åsikter med andra användare i tjänsten. Starka berättelser engagerar och berör och vi ser det som en oerhörd styrka att våra användare genom just recensionerna hjälper varandra att hitta sin nästa berättelse, säger Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer (CCO) på Storytel.

För ett halvår sedan lanserade Storytel Book Emotions, en möjlighet för användarna att tagga sina avslutade ljudböcker med emojis som beskriver känslorna som boken framkallat. Hittills i år har Storytels användare delat med sig av över 10 miljoner känsloemojis globalt. Hittills är symbolerna som symboliserar feelgood, mysig och bladvändare de mest populära i tjänsten.

Mest recenserade ljud- och e-böckerna hos Storytel Sverige 2020

1. Där kräftorna sjunger – Delia Owens – Bokförlaget Forum
  2. Spegelmannen –Lars Kepler – Albert Bonniers Förlag