Bedrägerierna online ökar och bedragare utför köp online tio gånger snabbare än kortinnehavare. Detta visar en ny rapport från Stripe.
Bedrägerierna ökar och en ny rapport från Stripe avslöjar ett flertal mönster som ska hjälpa företag att bekämpa bedrägerierna online under julhandeln.
Medan chip i betalkort har gjort shoppingen i fysiska butiker betydligt säkrare innebär det att bedragare allt oftare vänder sig mot näthandeln. Till skillnad från de fysiska butikerna är det tyvärr näthandlarna själva som ansvarar för kostnaderna detta medför. Faktum är att varje dollar en bedragare beställer resulterar i en kostnad för nätbutiken på 2,62 dollar.
Stripe undersökte flera års data för att identifiera bedrägeriernas beteendemönster uppdelat på land, tid på dagen, marknad och ett flertal andra faktorer för att bättre kunna guida företag i att hantera bedrägerier online.
Studien visar, bland annat:
- Bedrägerier baserat på vilket land kredit- eller betalkortet utfärdades varierar kraftigt, med en faktor på två eller tre.
- De flesta bedrägerier begås under de dagar när folk inte shoppar – som julafton eller sent på kvällarna. Som exempel ökade bedrägerier för amerikanska företag under sommaren och sent i december, men inte under tunga shoppingdagar som Black Friday, som man annars skulle kunna tro.
- Bedragare avslöjar sig själva genom att utföra ett flertal köp i snabb följd, ofta upprepas köp tio gånger snabbare än kortinnehavaren.
- Bedragare föredrar produkter som inte behöver levereras, som kan levereras till publika platser eller parker utan att väcka misstanke och som kan hämtas ut snabbt innan transaktionen anmälts och ogiltigförklarad. Det förklarar varför on demand-tjänster och billigare varor är bedragarnas favoriter.
”Medan det finns en det tydliga mönster i bedragarnas beteende – som deras höga antal köp, att de föredrar att jobba sent på natten och deras dragning till billiga eller leveransfria varor – märkte vi även att dessa mönster varierar kraftigt beroende på bedragaren och på vilken plats affären befinner sig,” säger Michael Manapat engineering manager for payments intelligence and experience på Stripe. “Som en följd av detta rekommenderar vi verktyg för att motverka bedrägerier som baserar på maskininlärning och som tränats på stora mängder data för att företagen ska kunna göra rätt avvägning mellan att bekämpa bedrägerier och öka intäkter.”
”Det är absolut livsviktigt för onlineföretag att ha ett starkt skydd mot bedrägerier, särskilt kring de mest hektiska shoppingperioderna på året,” säger Jordan McKee, huvudanalytiker på 451 Research. ”Eftersom bedrägerier online är väldigt komplexa och i allra högsta grad globala behöver onlinehandeln överväga att lägga bekämpningen av bedrägerier hos betrodda tredjepartsaktörer. De kan utnyttja de enorma datamängderna från sina tusentals kunder till att träna sina maskininlärningsalgoritmer för att lättare kunna identifiera mönster hos bedragare.”