NetOnNet personaliserar den digitala upplevelsen utifrån kundens beteende online och i butik

Personligt anpassad exponering av sortimentet.

– Vårt mål är att kunden skall tycka att det är enklare att hitta rätt hemelektronikprodukt hos oss än någon annanstans, säger NetOnNets e-handelschef Martin Richardsson.

Det är vad som nu börjar möta NetOnNets e-handlande kunder efter det att företaget inlett samarbete med personaliseringsplattformen RichRelevance.

– Vårt mål är att kunden skall tycka att det är enklare att hitta rätt hemelektronikprodukt hos oss än någon annanstans, säger e-handelschefen Martin Richardsson.

Med målsättningen att bli ännu mer relevant för kunden och därigenom bygga ännu starkare kundlojalitet tar nu NetOnNet personaliseringen av sina digitala kanaler till en helt ny nivå. I samarbete med personaliseringsplattformen RichRelevance kommer kundens onlinebeteende att kombineras med data från kundklubben Klubbhyllan och köphistorik från Lagershop för att på så sätt skapa en kundunik upplevelse. Data som används är baserad på sökmönster och tidigare köp och hämtas därmed både från den fysiska och digitala världen. Martin Richardsson är e-handelschef och driver satsningen:

– Vi kommer använda det vi lärt oss om kunden och anpassa det som kunden ser på sajten baserat på hennes intressen och tidigare köp. Personalisering är inget nytt, men vi kommer att göra det riktigt spetsigt genom att integrera onlinedata med kundens köphistorik från våra fysiska Lagershoppar. Vi kommer nu att kunna möta kunden digitalt på ett mycket bättre och mer kundanpassat sätt än tidigare, säger Martin Richardsson.

– NetOnNet har vid flertalet tillfällen erkänts som en av ledarna inom omnikanalshandeln och vi är väldigt stolta över att ha blivit utvalda som deras personaliseringspartner. NetOnNet pressar nu gränserna för personalisering genom att använda data från olika stadier i kundens livscykel, såväl online- som fysiska kanaler, säger Henrik Nambord, Europachef på RichRelevance.

– Vi har nu börjat rulla ut den nya upplevelsen för en liten del av våra besökare och kommer gradvis att öka den andelen, så att alla besökare till vår e-handel kommer att få den nya upplevelsen efter sommaren. Vårt mål är att kunden skall tycka att det är enklare att hitta rätt hemelektronikprodukt hos oss än någon annanstans, avslutar Martin Richardsson.