Mobilappen Mina Paket, e-handelskonsumenternas bästa vän!
Hem E-HANDEL Mobilappen Mina Paket, e-handelskonsumenternas bästa vän!

Mobilappen Mina Paket, e-handelskonsumenternas bästa vän!

Publicerat av: Redaktionen

Mina Paket lanserades i mars 2017 och samlar paket på ett ställe oberoende av transportör.

Mobilappen Mina Paket, e-handelskonsumenternas bästa vän! 2I appen får du möjlighet att spåra paketen och få reda på vart man kan hämta ut dem via en kartfunktion. Man får även utlämningskod och öppettider för utlämningsstället. Idag har den installerats över 45 000 gånger och används aktivt av 28 000 människor. Siffror som stadigt ökar.

TA-leverantören Unifaun AB står bakom appen och alla försändelser som skapats i deras olika system finns i Mina Paket. Totalt är det mer än 100 000 olika avsändande företag och runt 800 000 paket per dag som går att följa i appen. DHL och Bring har utöver detta valt att göra alla deras svenska paket och hemleveranser tillgängliga i appen (även de som är skapade utanför Unifauns system).

Många e-handelspaket följdes i Mina Paket under Black Friday och Cyber Monday

Under Black Friday och Cyber Monday hanterades över 1,2 miljoner paket per dygn i Unifauns system. Under helgen var det också betydligt mer aktivitet än normalt, med en volymökning Jämfört med samma period under förra året på 30-40%.

― Det är fantastiskt kul att se en stark volymtillväxt i våra system. När fler paket skall levereras under kort tid ökar också behovet av att ge mottagarna bättre kontroll och överblick över sina beställningar och leveranser. Vi tror att många mottagare föredrar att samla sina leveranser på ett ställe och att Mina Paket fyller ett efterfrågat behov. Vår långsiktiga målsättning är att etablera Mina Paket som en plattform för handlare och transportörer att enklare nå ut med nya tjänster och produkter, berättar Johan Tempelman, ansvarig för Mina Paket på Unifaun AB.

Ständig utveckling och förbättring av appen

När en försändelse har skickats och spårats via Mina Paket har användaren möjlighet att lämna en recension på upplevelsen med appen eller transportören. Detta är värdefull information som används av handlare och transportörer för att förbättra sina tjänster och erbjudanden.

Den senaste förbättringen är möjligheten att manuellt lägga till försändelser i appen. Det är användbart om du vill spåra ett paket som Mina Paket inte hittar automatiskt. Idag fungerar den här funktionen för försändelser som hanteras av PostNord eller DB Schenker. Detta är en funktion som tagits fram efter önskemål från användarna.

― Vi satsar mycket på appen och målet är givetvis att alla paket som skickas i Sverige oberoende av transportör skall gå att följa och få aviseringar för. Vi arbetar kontinuerligt med att ansluta fler transportörer, och appen är öppen för alla transportörer som vill ansluta sig, berättar Johan vidare.

Relaterade Artiklar