Fem sätt att optimera checkout och maximera intäkter i nätbutiken
Hem E-HANDEL Fem sätt att mobiloptimera checkout och maximera intäkter i nätbutiken

Fem sätt att mobiloptimera checkout och maximera intäkter i nätbutiken

Publicerat av: Redaktionen

För bara ett decennium sedan kunde shopping innebära att man spenderade en hel dag i köpcentret eller att man fick göra en bilresa till andra  staden för att besöka utspridda butiker.

Idag går det lika bra att handla i kollektivtrafiken på väg till jobbet genom att hoppa från en TikTok-annons till en mobiloptimerad webbshop och betala där.

Eller åtminstone är det tänkt att det ska fungera så.

Verkligheten är att många onlinebutiker fortfarande är fulla av onödig friktion, vilket gör det svårt för kunderna att slutföra ett köp. Det tar mer än tre minuter att checka ut på de flesta e-handelssajter, trots att nästan två tredjedelar av konsumenterna säger att de kommer att avbryta ett köp som tar över två minuter. Företag har inte råd att lämna pengar på bordet – särskilt inte i dagens ekonomiska klimat. Checkout-upplevelser är en av de mest effektiva, men underutnyttjade, hävstängerna som företag kan använda för att generera mer intäkter och få återkommande kunder. Under sommaren testade vi kassaflödet på 1 600 webbplatser runt om i världen för att bättre förstå läget. Vi upptäckte att 91 procent av de ledande e-handelswebbplatserna i EMEA-regionen gör fem eller fler grundläggande fel i sina kassaflödesformulär.

Det behöver inte vara så här. Här är fem viktiga steg som ditt företag kan ta för att förbättra Checkout-processen och maximera intäkterna med liten ansträngning:

Bygg upp kundernas förtroende

Framför allt förväntar sig kunderna att en handlares webbplats ska vara säker och pålitlig. 22 procent av kunderna i EMEA säger att de överger sin kundvagn om de inte känner att de kan lita på en handlare när det gäller hanteringen av kortuppgifter. Det finns ingen patentlösning för att vinna kundernas förtroende, men handlare kan göra subtila optimeringar som signalerar att deras kassa är säker. Visa ikoner för betalningsmetoder i kassan, till exempel “Verified by Visa”. Erbjud en bra surfupplevelse för kunder som använder mobila enheter och surfplattor. Var transparent rörande extra kostnader eller avgifter som kunderna får betala när de gör ett köp, inklusive skatter, frakt och serviceavgifter.

Låt kunderna betala hur de vill
Fem sätt att optimera checkout och maximera intäkter i nätbutiken

Margreet Brenkman, chef för Norra Europa på Stripe

Kunderna förväntar sig att handlarna tillhandahåller de vanligaste betalsätten i deras land: 86 procent i EMEA-regionen överger sin varukorg om det betalsätt de föredrar inte finns tillgänglig. De vet att de lätt kan hitta en annan webbplats som säljer samma produkt med bättre betalningsalternativ. Genom att erbjuda rätt betalsätt öppnas stora intäktsmöjligheter. Med dagens teknik kan företag vara lokala överallt utan någon större ansträngning. Kassorna bör automatiskt visa rätt betalsätt för kundens geografiska hemvist eller enhet, inklusive lokala kortbetalningar, banköverföringar och mobila plånböcker.

Låt kunderna betala när de vill

Kunderna vill i allt högre grad ha flexibiliteten att betala senare eller dela upp betalningenmed hjälp av BNPL-tjänster (buy now, pay later) som Klarna, Afterpay och Affirm. 68 procent av de europeiska köparna är mer benägna att slutföra ett köp om en webbplats erbjuder BNPL. Företag som använder BNPL ökar därmed konverteringen och lockar till sig nya kunder. Med en modern betalningsinfrastruktur är det inte svårt att få till.

Minimera friktionen i kassan

Varje extra klick eller tangenttryck som krävs för att betala minskar konverteringen. Det kan ta en kund 40 eller fler klick för att skriva in sin adress på en mobil webbsida. Att låta kunderna spara och fylla i sina uppgifter automatiskt påskyndar processen och minskar risken för att kunden anger felaktig information – och omprövar sitt köpbeslut. Men kunderna bör också enkelt kunna ange sina uppgifter manuellt och de bör inte behöva vänta tills de trycker på skicka för att få reda på om de har gjort några fel. 31 procent av de europeiska företagen misslyckas med att automatiskt meddela kunderna om felaktigt inmatade eller föråldrade betalningsuppgifter vid inmatningen, vilket gör det mer sannolikt att de förlorar kunder genom att be dem försöka igen.

Öka det genomsnittliga ordervärdet direkt från checkout-sidan

Stormarknader ökar försäljningen genom att erbjuda populära produkter som tuggummi och godis bredvid kassan. E-handelsföretag kan uppnå liknande vinster genom att erbjuda mer- och korsförsäljning i kassan. 75 procent av kunderna i Europa lägger sannolikt en produkt till sin varukorg till följd av en webbplats kors- eller merförsäljningsstrategi, men endast 49 procent av webbplatserna erbjuder korsförsäljning i kassan och endast 12 procent erbjuder merförsäljning.

Konsumenternas förväntningar på onlinebutiker ökar hela tiden, och det är lätt för handlare att hamna på efterkälken. Men belöningen för företag som uppfyller dessa förväntningar är stor – och det är inte svårt att dra nytta av fördelarna.

 

Relaterade Artiklar