Vi träffar Christian Karlander, Sverigechef på fem år gamla Instabox.
Christian, du började för ett år sedan och antalet anställda har tredubblats under den tiden – vad gör Instabox egentligen?
Christian svarar: ”Vi jobbar med närtransporter från näthandlare på ett annorlunda sätt: Vi sätter upp smarta boxar/skåp på ställen där människor passerar i sin vardag, och så levererar vi de paket man beställt dit. Och det uppskattar konsumenterna som kan hämta sina paket när de vill utan att passa tider. Så vi växer fort”.
Vad mer än kundernas bekvämlighet driver affären?
Christian utvecklar: ”e-handeln växer kraftigt så det hjälper förstås till. Och i den växande marknaden ställer våra kunder, detaljhandlarna till exempel, allt oftare krav på att alla transporter ska vara fossilfria – vår leverans är ju en del av deras hela erbjudande”.
Hur tänkte ni när ni valde HVO Neste MY Förnybar Diesel?
”Vi fick mycket information från olika företag om hur och vad man skulle välja när vi ville bli fossilfria. Men avgörande var några saker: dels att vi kunde använda vår befintliga fordonsflotta med dieselbilar. Dels att Energifabriken, som blev vår leverantör, kunde ställa upp cisterner på våra terminaler. Och sist men inte minst att Neste MY Förnybar Diesel (HVO100) är det miljömässigt bästa bränslet – vi är inga experter på bränsle, men vi gjorde noggrann research och i februari började vi ställa om så nu kör alla våra cirka 100 fordon fossilfritt.
Har omställningen påverkat säljarbetet?
“Sedan vi bytte till fossilfritt så har dialogerna med kunder tagit fart och vi har fått mycket bra respons från alla e-handlare. Många företag är måna om att veta hur mycket CO2 varje paket släpper ut. Det kostar lite mer att köra med HVO men den diskussionen brukar vi kunna ta bra med våra kunder”.
Och konsumenterna, slutkunderna?
Christian igen: ”De uppskattar att man allt oftare kan välja mellan olika alternativ när man e-handlar. Många vill ha miljövänliga transporter”.
Vad säger er personal?
”Vi är ett ungt bolag med stora ambitioner som vill attrahera rätt personal. Och vårt miljötänk är en viktig del för att bra människor ska välja just oss när de söker jobb”.
Du sa att ni gör mer för att minska miljöpåverkan. Vad mer?
Christian svarar: ”Jag tycker det är viktigt att framhålla att vi gör logistiken mer effektiv. Vi kör alltså många paket till ett ställe istället för många paket till många olika ställen. Fossilfritt fram till boxarna, och sedan hämtar konsumenterna sina paket till fots eller på cykel. Dessutom har vi en ny tjänst, Instabikes, där våra medarbetare cyklar den sista biten från boxen till dörren om man ändå vill ha sitt paket hela vägen hem på ett fossilfritt sätt.. Instabikes lanserade vi i Stockholm i juni”.
Några utmaningar med att ställa om till fossilfritt?
”Det är den politiska frågan: det är osäkert med skatter och priser framåt – men vi valde ändå att ställa om, Från en början kunde det kännas som en svår sak att göra, men när vi väl började var det inte svårt att få med alla på det och omställningen var enklare än vi trodde. Det är bara att våga! Många bäckar små, man får göra det man kan. Företag ska vara en positiv kraft och vara en förebild för sina anställda”, avslutar Christian.