För att snabbväxande E-handelsföretaget Haypp Group ska kunna expandera utomlands krävs det att tekniken bakom de olika nätbutikerna är snabb och robust.
Annars blir det svårt att få kunderna att välja vitt snus framför cigaretter. Tillsammans med lösningsarkitekterna på Frends har man skapat en lösning som gör det enklare och tryggare att växa.
Affärsmål
Trots att vi i Sverige sedan länge snusar mer än vi röker är det globala traditionella sättet att konsumera nikotin fortfarande genom cigaretter. Mängder av insatser har gjorts för att upplysa rökare om skadorna det ger på kroppen och lungorna, men det är väldigt svårt för den som är beroende att helt ge upp nikotinet. Haypp Group har därför gjort det till sitt mål att få fler att välja nikotinpåsar, så kallat vitt snus, framför cigaretter. Även om snusande också medför hälsoeffekter är riskerna betydligt lägre jämfört med vid rökning.
Haypp Group föddes som Snusbolaget och har sålt snus online sedan 2009. De senaste åren har fokuset legat på expansion globalt, för att möjliggöra att fler kan konsumera nikotin på ett mindre skadligt sätt. Idag är de världens enskilt största återförsäljare av nikotinpåsar och har en portfolio som består av flera populära nätbutiker, som Snusbolaget.se, Snuslageret.no, haypp.com, nicokick.com, och vapeglobe.de.
Utmaning
Från att bara finnas i Sverige har Haypp Group på 15 år vuxit till att idag finnas i sju olika länder i både Europa och Amerika – men med expansion och tillväxt kommer också naturliga utmaningar. För Haypp Group var en utmaning att det gamla affärssystemet behövde bytas ut för att möjliggöra tillväxtresan, och i processen att välja en ny leverantör blev det tydligt att det även var dags att koppla på en integrationsplattform. Efter en rekommendation från den nya ERP-leverantören föll valet på Frends iPaaS.
“Frends iPaaS stod ut i mängden genom att den var mer användarvänlig än andra. Plattformen är väldigt visuell och flödesbaserad, vilket gör att vi kan tillgängliggöra den till fler än bara våra tekniker.”
– Janne Kalian, Chief Operations Officer på Haypp Group
Resultat
För Haypp Group är realtidsflöden av data kritiskt för hela verksamheten. Deras kunder väljer ofta mellan att gå ned till kiosken på hörnet för att köpa snus och att köpa den via någon av Haypps nätbutiker – varje sekund det tar för snuset att levereras till brevlådan räknas alltså in i beslutet. Det innebär också att de har höga krav på robusthet. Om något går fel måste transaktionen omedelbart ledas om i systemet.
I uppstarten av integreringen av Frends iPaaS arbetade man tätt ihop med Frends lösningsarkitekter för att komma fram till en specialanpassad lösning som gör att Haypp Groups plattformar kan möta kundernas höga krav. Tillsammans kom man fram till en lösning som blev möjlig tack vare Frends iPaaS flexibla struktur.
Idag samlar och koordinerar Frends iPaaS all data från Haypp Groups affärssystem och hanterar alla ordrar från de olika nätbutikerna. Via integrationsplattformen skickas datan snabbt mellan E-handeln, lagret, affärssystemet och butikssaldot. Det gör att Haypp Group får en bra kontroll och överskådlighet på hela kundresan och minimerar riskerna för att problem uppstår.
“Man kan säga att Frends fungerar som vår växel och centrala punkt mellan allt som har med försäljning och lagersaldo att göra. Tack vare Frends är det nu enklare för oss att expandera och att kontinuerligt förbättra vårt kunderbjudande.”
– Janne Kalian, Chief Operations Officer på Haypp Group
Framtida planer
Haypp Group befinner sig fortfarande i utrullningsfasen av Frends iPaaS, men planen är att senare utvidga användandet. Tack vare att plattformen är visuell och användarvänlig ser man att flera roller inom företaget kommer att kunna använda den för att skapa affärsnytta.
Under en vecka hanterar Frens iPaaS:
- Ca 1,3M inkommande meddelanden från olika system
- Ca 3,7 utgående meddelanden till andra system
- Ca 1,3M genomförda exekveringar av processer i plattformen
Frends iPaaS (Integration Platform as a Service) är ett skandinaviskt alternativ till globala iPaaS-plattformar, och erbjuder verktyg för att integrera applikationer via moln-, hybrid- eller lokala lösningar. Med Frends kan företag bygga integrationer, automatiserade processer och API:er i BPMN 2.0-baserad lågkod vilket minskar kostnaderna för utveckling, dokumentation och hantering. Frends är gjord för BizDevOps-team och skapar förutsättningar för samarbete.
Plattformen Frends grundades i Finland 1988 och har vuxit snabbt på de nordiska marknaderna samt internationellt med kunder i över 16 länder.
Frends totala kundnöjdhetsindex är 99,8%.