Konsumentpsykologi, köttfri filé mignon och regelverk: Uppstickaren lanserar industripodcast
Hem RESTAURANG Konsumentpsykologi, köttfri filé mignon och regelverk: Uppstickaren lanserar industripodcast

Konsumentpsykologi, köttfri filé mignon och regelverk: Uppstickaren lanserar industripodcast

Publicerat av: Redaktionen

FoodTech-bolaget Nuverica lanserar nu en industripodd där vd:n Carolin Solskär intervjuar några av livsmedelsindustrins främsta namn.

Dining with Experts fördjupar sig i flera aktuella branschfrågor, bland annat framtidens mattrender,  förändrade konsumentbeteenden och reformerande regelverk.

Några av gästerna inkluderar Johan Jörgensson, grundare av Sweden FoodTech, Karin Jonsson, doktor inom folkhälsa och livsmedelsvetenskap och Sustainability Program Manager, Nutrition and Food Health på Paulig, samt Gustav Johansson, grundare av Jävligt Gott och driver den experimentella krogen ChouChou.

Den nylanserade livsmedelsindustripodden Dining With Experts är en serie bestående av nio 20–30 minutersavsnitt. Gästerna är sakexperter inom en rad viktiga branschområden som diskuteras kraftigt inom industrin.

  • Podcastformatet är ett omtyckt och enkelt sätt att ta till sig ny information och därför lanserar vi en kunskapsbjussig podd för livsmedelsindustrin. Gästerna är handplockade och säsongen är noga utformad för att väcka tankar och idéer för oss som jobbar inom branschen. Men kan givetvis även tilltala nyfikna konsumenter! Syftet är att förstå mer om vilka utmaningar och möjligheter vi står inför inom nio olika fokusområden, tillsammans med gästerna har vi dykt ner i dessa och jag är övertygad om att deras insikter, erfarenheter och perspektiv kommer  inspirera många fler än bara mig, säger Carolin Solskär, vd och medgrundare till till Nuverica.

 Podcasten finns på en rad olika plattformar, bland annat Spotify och Youtube där lyssnaren kan ta del av avsnitten i videoformat. Ett av avsnitten tar avstamp i framtidens veganska kost där hållbarhet, konsumentpsykologi och kommande smakrevolutioner uppmärksammas av krögaren Gustav Johansson.

  • Vi ser att en allt större del av befolkningen söker sig till växtbaserade alternativ och är öppna för att äta köttsubstitut, även de som inte klassar sig som veganer eller Det allra viktigaste för svenska konsumenter idag är priset, tillgängligheten och smaken vilket öppnar upp för många nya spännande branschsatsningar inom växtbaserad kost. Matinnovation i sin helhet är hårt reglerat men jag är övertygad om att fler företag kommer rikta sina resurser till detta område. Dels för att bidra ur ett hållbarhetsperspektiv, dels för att hålla sig konkurrenskraftiga, säger Gustav Johansson, grundare av Jävligt Gott och ChouChou.
 Dining with Experts – avsnitt för avsnitt:
  1. Konsumentpsykologi, köttfri filé mignon och regelverk: Uppstickaren lanserar industripodcast

    Carolin Solskär (Nuverica) & Gustav Johansson (Chou Chou, Jävligt Gott)

    Närings-och hälsopåståenden med Karin Jonsson PhD, Sustainability Program Manager, Nutrition and Food Health på

  2. Trendspaning med Lennart Wallander, Chief Officer of Tomorrow på Food &
  3. Mattrender och kommande innovationer med Gustav Johansson, författare och grundare av Jävligt Gott samt
  4. Regulatorisk djupdykning i produktmärkning – Mia Gothóni, teamleader inom produktmärkning samt Tiina Carlsson, regulatorisk affärsexpert på Medfiles.
  5. Framtidens mat med Johan Jörgensen, grundare av Sweden
  6. Vad händer när du får en anmärkning på din produkt från en livsmedelsinspektör? med Desirée Lundberg, FoodTech entreprenör och grundare av
  7. Konsumentpreferenser och beteenden med Marcus Klasson, forskare inom konsumenttrender och mat vid Sveriges forskningsinstitut
  8. Nutri-Score & fullkorn med Per Frank, nutritionschef på Nestlé
  9. Investeringar och FoodTech med ängelinvesteraren Erika

Relaterade Artiklar