Instabox växer i rekordfart – 1 miljon svenskar använder nu företagets paketskåp

Idag kommenterar frakttjänsten Instabox på den kraftigt stigande tillväxttakten för 2020 och på företagets resultat för år 2019.

Instabox växer i rekordfart – 1 miljon svenskar använder nu företagets paketskåp 1
 Erik Ekstrand, CFO på Instabox och Alexis Priftis, VD och en av grundarna av Instabox.

Under förra året ökade omsättningen med mer än tredubblat, företaget ställde ut dubbelt så många paketskåp, öppnade nya terminaler och tredubblade personalstyrka.

Men 2020 ser ut att bli ett ännu bättre år. Årets första månader har öppnat rekordstarkt med en fyrdubblad tillväxttakt och en användarbas som ökar snabbt. Idag väljer hela 1 miljon svenskar att hämta ut sina paket via företagets paketskåp.

– Användandet har ökat rejält och med nuvarande expansions- och tillväxttakt kommer var fjärde svensk ha använt Instabox innan detta året är slut, säger Alexis Priftis, VD och en av grundarna av Instabox.

Varje månad får företaget mer än 100 000 nya användare och idag kan 8 miljoner svenskar använda Instabox och 6 miljoner kan få leverans samma dag.

– Vi ser att kunderna väljer oss av flera anledningar, där många idag efterfrågar en på riktigt klimatsmart och snabb leverans, till en plats som de passerar i sin vardag. I princip alla som testar vårt fraktalternativ använder oss igen, vilket är riktigt kul att se, fortsätter Alexis Priftis.

Under årets första fem månader, från januari till maj, har Instabox omsatt mer än på helåret 2019. Det har varit en fortsatt stark efterfrågan från konsumenter, en ökad näthandel och flera stora kunder har anslutit sig. Idag hanterar Instabox fler paket under en vanlig vecka än vad man gjorde under hela Black Friday-veckan 2019.

– 2019 var ett bra år för oss men tittar vi på 2020 växer vi betydligt snabbare. Redan nu taktar vi över 200 miljoner på årsbasis, säger Alexis Priftis.

Under 2019 ökade omsättningen till 63 miljoner kronor, vilket är 227 procent eller 3,3 gånger så mycket som föregående år. Instabox ställde ut dubbelt så många nya smarta paketskåp, från 200 stycken till 400 vid årets slut och öppnade nya terminaler i Borlänge, Karlstad och Växjö. Företaget anställde nästan 200 nya personer, vilket innebar en tredubbling av personalstyrkan under 2019 och på kundlistan adderades flera stora näthandlare såsom Boozt, Nelly, Sportamore och NetonNet.

– Förra året var ett bra år där vi samtidigt som vi växte snabbt, investerade mycket i att förbereda företaget för vidare expansion och ytterligare tillväxt. Under 2019 skalade vi upp verksamheten genom att placera ut nya paketskåp, öppna upp i nya regioner och anställa många nya kollegor som lagt grunden för fortsatt tillväxt, inte bara i Sverige utan även internationellt. Att den relativa förlusten trots detta har minskat jämfört med föregående år talar för affärsmodellens styrka, säger Erik Ekstrand, CFO på Instabox.

Tidigare i år investerades det totalt 400 miljoner kronor i företaget. I maj i år gick Instabox in i grannländerna Danmark och Norge där intresset för företagets paketskåp är stort. Planen är att placera ut många fler skåp på den danska och norska marknaden innan året är slut. I juni expanderade företaget sitt leveranserbjudande med Instabikes, en fossilfri hemleveranstjänst via cykelbud.