Inför IFA: Ultra HD och OLED tar över TV-marknaden i Sverige

Mer än hälften av de TV-apparater som säljs i Sverige är nu med Ultra HD. Samtidigt förväntas försäljningen av OLED-TV tredubblas jämfört med 2016.

Detta pekar på ett allt högre krav på bildkvalitet från dagens TV-köpare. Nästa vecka startar IFA-mässan i Berlin, där TV-producenterna kommer att presentera höstens kommande produkter

Under sommaren har andelen sålda TV-apparater i Sverige med Ultra HD varit över hälften, och nådde i juli upp i 52 procent. Detta är en kraftig ökning mot samma period förra året, när andelen med UHD var 31 procent.

”Förflyttningen från Full HD till Ultra HD går väldigt snabbt och beror på att konsumenterna ser att de kan få en bättre TV-upplevelse med bättre upplösning”, säger Henrik Kyhl, vd i Norden på Philips TV Norden.

Philips TV ser att upplösningen är viktig, men menar samtidigt att det konsumenterna egentligen efterfrågar är en bättre TV-upplevelse.

”Vi har vår Ambilight-teknik, som med hjälp av färg och ljus på väggen bakom TV:n skapar känslan av en bild bortom skärmens ramar, förhöjer upplevelsen samtidigt som det är mer avslappnande för ögonen”, säger Henrik Kyhl.

Vid sidan av UHD är årets stora trend OLED. Under 2017 förväntas det enligt TP Vision säljas mer än tre gånger så många OLED-apparater i Sverige som under 2016.

”Den som letar efter en riktigt bra TV ser att OLED gör stor skillnad – OLED är framtidens skärmar. Nordiska konsumenter är väldigt kunniga, och många är snabba att anamma ny teknik när de ser att den faktiskt är bättre”, säger Henrik Kyhl.

Företagets senaste UHD OLED-modell med Ambilight, 55POS9002, kom nyligen ut på marknaden i Sverige.

Philips TV är på plats på IFA-mässan i Hall 22, med en presskonferens som startar 12:15 den 31 augusti.

Fakta om statistiken: * TP Vision förutspår att det kommer att säljas 21 572 OLED-tv i Sverige under 2017, medan det såldes 8 965 under förra året. * Under juli 2017 såldes det enligt Gfk 52 % TV med Ultra HD, medan 34 procent var Full HD. Under samma period 2016 såldes det 31 % UHD och 49 % FHD.

*Flera universitetsstudier har bekräftat att Ambilight gör det mindre ansträngande för ögonen att se på TV. • 2004 Professor Begemann, Technical University, Eindhoven, Holland • 2005 John Bollough, Renselaer Polytechnic Institute, New York, USA • 2007 Herbert Plischke, Ludwig-Maximilians University, Tyskland /University of Applied Sciences, Österrike