Ica Maxi vinner GfK Grocery Retailer Award 2022
Hem E-HANDEL Ica Maxi vinner nu GfK Grocery Retailer Award 2022

Ica Maxi vinner nu GfK Grocery Retailer Award 2022

Publicerat av: Redaktionen

ICA Maxi vinner första pris som den dagligvarukedja som presterar bäst i de tre parametrar som utser vinnaren i GfK Grocery Retailer Award.

Andraplatsen går till Willy:s och tredjeplatsen till Lidl.

Ett turbulent år har ökat kampen om konsumenterna, men tre butiker har lyckats sticka ut ur mängden enligt GfK:s konsumentpanel och kniper därför de tre förstaplatserna i GfK:s årliga tävling om bästa dagligvarukedja. Vinnarna utses på grundval av en viktad poäng som baseras på förmågan att öka marknadspenetrationen, förmågan att skapa lojalitet och kedjans kundnöjdhet.

Ica Maxi lyckas även leverera på shoppingparametrar såsom färsk frukt och färska grönsaker till att vara en ren och snygg dagligvarukedja och att erbjuda alla efterfrågade varor på hyllorna.

En dryg tredjedel (35 %) av de svenska hushållen känner nu av inflationen och konkurrensen om kunderna ökar, men de tre vinnarna har ändå lyckats skapa en särskild efterfrågan bland kunderna. Här har Willy’s och Lidl lyckats bli uppfattade som kedjorna som gör mest för att hindra inflationens effekter.

Det kan även förklara varför Ica Maxi, Willy:s och Lidl är de butiker där kunderna är mest benägna att handla oavsett det fysiska avståndet till kedjornas butiker.

Ica Maxi vinner GfK Grocery Retailer Award 2022Priset – tre olika parametrar i GfK Grocery Retailer Award
  • Utveckling av marknadspenetration
  • Lojalitet och utveckling av lojalitet.
  • Kundnöjdhet och utveckling av kundnöjdhet

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar